0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmmm.... i Danmark gör de 20% av elen med vindkraft...Det låter imponerande men hur mycket el görs egentligen i Danmark? Fast 20% är kanske möjligt att nå i Sverige också, då ersätter vi ju ca ETT kärnkraftverk. Men att ersätta kärnkraften med vindkraft är väl inte aktuellt så det är klart att man får vara nöjd med det tillskott till elproduktionen vindkraften kan tänkas ge. Vi kanske kan minska på importen av skitig kolkraft. Thumbsup
Citat från: Carl N skrivet 11 september 2006, 01:27:12Hmmm.... i Danmark gör de 20% av elen med vindkraft...Det låter imponerande men hur mycket el görs egentligen i Danmark? Fast 20% är kanske möjligt att nå i Sverige också, då ersätter vi ju ca ETT kärnkraftverk. Men att ersätta kärnkraften med vindkraft är väl inte aktuellt så det är klart att man får vara nöjd med det tillskott till elproduktionen vindkraften kan tänkas ge. Vi kanske kan minska på importen av skitig kolkraft. ThumbsupVi har tio kärnkraftverk, de står för sammanlagt ca 50% av vår energiförsörning. Det ger 5%/kraftverk.20% vindkraft skulle därför kunna se till att vi kunde stänga ytterligare 4 kärnkraftverk, eller pressa priserna på skitig kraft.Då det inte alltid blåser måste vi se till att spara på vattenkraften tills den verkligen behövs, och även se till att den har den toppeffektkapacitet som vi behöver för att inte behöva importera skitig kraft när det inte blåser men är riktigt kallt.
Hoppas, hoppas, hoppas att jag får mina andelar i Vindpark Vänern.Vad cyniskt allt fungerar egentligen. Elpriset går upp och först då börjar alla tänka på miljövänliga alternativ. MVH/Gano
Jag hart hört talas om en som hade ett avtal med sitt elbolag där hans elmätare vände när han förbrukade mindre än han producerade. Detta var nog 10-15 år sedan så det var nog inte några stora mängder han producerade men iden var/är bra! Mvh Joakar
Det är det som är politik;Att genom skatter och avgifter styra beteenden och marknader dit man vill./Erland
Hur är det med elmätare egentligen, går de bakåt när strömmen går åt andra hållet.Jag hörde berättas om en småbåtshamn med en räls för iläggning av båtar. När en tung båt gick neråt och motorn bromsade gick mätaren bakåt, detta är några år sedan och det var säkert en gammal mekanisk mätare.En industri här i stan testar maskiner med förbränningsmotorer. De använder elmotorer som broms och matar ut överskottet på nätet, dock lär den energin aldrig överstiga vad industrin drar, i det fallet blir det nog bara att mätaren går långsammare.Jag tror även att vissa hissar producerar el när de går neråt.Jag förmodar att det är skillnad i regler när det gäller avsiktlig produktion och när det gäller bromsning?
Vindkraft kan vara intressant för någon avlägsen stuga. Om man vill veta vad vindkraften kan ha för betydelse för Sveriges energiförsörjning, så kan vindkraftkramarna samlas vid Östersjöns kust. På en given signal pinkar alla, utom en, i vattnet. En måste nämligen mäta hur mycket vattennivån ökar.
Citat från: pellep skrivet 03 oktober 2006, 14:39:11Vindkraft kan vara intressant för någon avlägsen stuga. Om man vill veta vad vindkraften kan ha för betydelse för Sveriges energiförsörjning, så kan vindkraftkramarna samlas vid Östersjöns kust. På en given signal pinkar alla, utom en, i vattnet. En måste nämligen mäta hur mycket vattennivån ökar.Det inlägget skall jag komma ihåg, det påminner mig om när en av våra ministrar en gång sa att internet bara var en "fluga".
Jag tror det här med vinkraft kommer att slå stort.