Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare i Norrbotten  (läst 2661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Solfångare i Norrbotten
« skrivet: 06 september 2006, 23:16:21 »
Jag är lite nyfiken på solfångare till att bidra till uppvärmning av varmvatten (kran/dusch)

Nu till frågan! Finns det någon över pite som har solfångare med erfarenhet hur det fungerar på våra breddgrader. det är ju många långa mörka dagar under höst och vinter, och många ljusa under vår och sommar.

Är det lönt eller är investeringen för dyr? (Finns det möjlighet till bidrag)

Får man högre effekt ju större yta solpanelen har, eller finns det en övre gräns där driftskostnaden överstiger "förtjänsten"

Berätta gärna hur ni har löst det, och vilken effekt det har fått. gärna tips på återförsäljare kring Piteå (vet att reklam är förbjudet, men ge mig en ledtråd =) ) vad man skall tänka på vid köp!

//Lars
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Solfångare i Norrbotten
« Svar #1 skrivet: 19 november 2006, 18:15:41 »
Tar upp frågan igen....

Är det verkligen ingen här i norr som har en fungerande solfångar anläggning, som kan berätta hur det fungerar, eller är det helt oekonomiskt med solfångare här i kring?

Jag är helt grön i ämnet sÃ¥ jag har ingen aning  Sc:,h
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Solfångare i Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 15:42:26 »
hej
visst funkar det fast sämmre på vintern pga att vi har så få soltimmar

om du har tid att vänta ett år sk jag berätta hur bra det är.har beställt en solfångar packet
som ska upp innan mars...
du får ett statligt bidrag på max 7500 kr till fångarna,i mitt fall gick paketet lös på ca 22-25 000 tusen kr....
så den verkliga kostnaden blir ju ca 15-17 000 kr för kittet
lek med tanken att du sparar in ca 3500-4000 kw per år så har du en pay off tid på ca...4-5 år
å dom förmodas att hålla i ca 35 år...så solfångaren bör ha sparat in ca 105000 kr under sin levnads tid
värmen du får e ju i princip gratis det du betalar e ju strömmen i pumparna

jag hoppas att mitt kitt ska klara av att producera varm vatten å värma huset till viss del från
mars till i september dvs 6-7 månader per år

min far va med på en solfångar kurs för flera år sen dom hälsade på kursledaren i mitten på februari ,när dom stod i källaren började solfångaren ladda ner värme från taket
då va det 10- ute...
dom nya vacum fångarna är ju ca dubbelt så effektiva som dom gammla platta som den gubgen hadde+ att dom ochså går att montera i 90grader dvs skruvas fast på en vanlig vägg.

Fördelen med det är att det inte lägger snö på dom utan direkt solen tittar fram tar den upp effekt även på vintern...
+ att vid 90graders montering blir dom lite effektivare på vår/höst iomed att solen går så lågt här uppe
man tappar lite effekt å sommaren men det tar du igen på våren/hösten
+ att problemet på sommaren brukar va att dom ger för bra med effekt

hoppas du fick lite svar på dina frågor ...
PS
jag e bosatt i västerbotten

« Senast ändrad: 20 november 2006, 15:44:56 av jockefors »

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Solfångare i Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 21:08:13 »
Skall bli intressant att se...

Man hör ju om många som har olika installationer, men ingen som är bosatt lite högre.
Ser man på antalet soltimmar vi har gentemot vissa delar i södra sverige så är det ju inte så många mindre här uppe trotts allt, men jag är ändå frågande hur effektiv en solpanels lösning skulle se vara här.

Jag skulle ju ha denna enbart till att värma vatten, och vi har en för brukning på ca. 150m3 per år (varmt och kallt)

Skriv gärna fler och berätta om ni har solpaneler och bor runt piteå (typ norra norrland) hur det fungerar osv.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!