Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre än mineralull  (läst 1492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Bättre än mineralull
« skrivet: 05 september 2006, 18:20:51 »
Hej,

Behöver isolera min acctank men har inte utrymme nog.
Finns det något som är effektivare än mineralull? Har ca 50mm tjocklek att jobba med.
Har sett PUR ibland men det är ju formgjutet. Inget man kan böja runt tanken precis.

mvh Jonas

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bättre än mineralull
« Svar #1 skrivet: 05 september 2006, 20:15:37 »
Vanlig frigolit är bättre, har du stora ytor lägger man om lott.  :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Bättre än mineralull
« Svar #2 skrivet: 05 september 2006, 20:28:30 »
Bra tips!

Och värmen från tanken klarar frigoliten utan problem? När bryts den ner?

mvh Jonas

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Bättre än mineralull
« Svar #3 skrivet: 05 september 2006, 20:29:53 »
Ja, frigolit eller cellplast. Jag tror att det finns kvaliteter som är lite böjliga. Typ styrofoam fast lite "mjukare".

MVH/Gano

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bättre än mineralull
« Svar #4 skrivet: 06 september 2006, 09:30:32 »
Bra tips!

Och värmen från tanken klarar frigoliten utan problem? När bryts den ner?

mvh Jonas


Vanlig frigolit klarar uppåt 190ºC innan den börjar smälta, de böjliga sorterna smälter vid lägre temperaturer (givetvis) och riskerar att börja smälta om man isolerar acktankar med dem.

Ska du göra det själv så köp block av frigolit och skär ut avrundade bitar, annars finns det firmor som gör sånt åt dig, kostar en slant men det blir oftast bra.

Fast gäller det 5 cm så skulle nog jag isolera med vanlig mineralull, skillnaden i isolerförmågan uppväger nog inte jobbet och kostnaden för specialanpassad frigolitisolering.
« Senast ändrad: 06 september 2006, 09:33:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bättre än mineralull
« Svar #5 skrivet: 06 september 2006, 11:13:33 »
Tja, det är faktiskt större skillnad än man tror. Läser i tabellen, Glasull klass A har ett värmeledningstal pÃ¥ 0,040 och frigolit pÃ¥ 0,023 W/m/ ºC . Armaflex (dyrt) ligger pÃ¥ 0,042 . Ett material som jag är lite nyfiken pÃ¥ är det som finns i liggunderlägg, som man har när man campar, kunde kanske varit en bra issolering. GÃ¥r kanske att fÃ¥ billigt nu, till höstpris.  ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!