0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så här kopplade jag de övriga ( i befintlig kopplingsdosa bakom element som i mitt fall hade lediga plintar ):blå - nolla ( inkommande till termostat ) från elvärmecentralbrun - fas ( inkommande till termostat ) från elvärmecentralvit - nolla ( utgående från termostat ) till elementsvart - fas ( utgående från termostat ) till element
Ja, termoststerna på elementen ställde jag upp på max. Behagligast får man det ifall man låter den nya termostaten reglera i läge "exakt", då håller elementen sig jämnvarma hela tiden, dvs inte iskalla / brännheta om vartannat.
Jag har använt COs termostater (tidigare hette de Perfectum Spartermostat) på landet fram tills i somras då jag bytte ut de gamla rostiga raddarna mot nya. Iaf så hade jag 1 termostat på 2 raddar i storstugan och ytterligare 2 termostater till sovrummen. Det blev en klar skillnad i komfort gentemot de inbyggda bimetalltermostaterna i raddarna! Pulsningen fungerar perfekt! Det enda kruxet var att åskan tog en termostat som jag jag sedan fick byta ut. Jag kollade rätt mkt på IQ-Term men tyckte prisnivån var på gränsen till svinig + att jag inte behövde IQ-Terms finesser på landet. Bra med CO-termostaten är att den går att dra ner till underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 .
CiteraSå här kopplade jag de övriga ( i befintlig kopplingsdosa bakom element som i mitt fall hade lediga plintar ):blå - nolla ( inkommande till termostat ) från elvärmecentralbrun - fas ( inkommande till termostat ) från elvärmecentralvit - nolla ( utgående från termostat ) till elementsvart - fas ( utgående från termostat ) till element Är detta ett 230 V element du beskriver eller är det samma kopplingfram till elementet när man kör med 400 V termostaten?Tyckte du inte det var jäkligt trångt vid anslutningarna i termostaten?CiteraJa, termoststerna på elementen ställde jag upp på max. Behagligast får man det ifall man låter den nya termostaten reglera i läge "exakt", då håller elementen sig jämnvarma hela tiden, dvs inte iskalla / brännheta om vartannat.Borde ju bli jämnvarmt i alla 3 lägena då den pulserar. Är du nöjd annars med termostaten? Jag irriteras över att den röda lampan måste lysa hela tiden, bättre vore om den tändes då termostaten jobbar.CiteraJag har använt COs termostater (tidigare hette de Perfectum Spartermostat) på landet fram tills i somras då jag bytte ut de gamla rostiga raddarna mot nya. Iaf så hade jag 1 termostat på 2 raddar i storstugan och ytterligare 2 termostater till sovrummen. Det blev en klar skillnad i komfort gentemot de inbyggda bimetalltermostaterna i raddarna! Pulsningen fungerar perfekt! Det enda kruxet var att åskan tog en termostat som jag jag sedan fick byta ut. Jag kollade rätt mkt på IQ-Term men tyckte prisnivån var på gränsen till svinig + att jag inte behövde IQ-Terms finesser på landet. Bra med CO-termostaten är att den går att dra ner till underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 .Hur ser din koppling ut när du kör en termostat på två radiatorer, krävs det ingen speciell kopplingsbox för detta? Jag håller med dig om att IQ-Therms priser är ganska tuffa. Jag har VP och kamin och behöver egentligen ingen sofistikerad styrning av radiatorerna då målet är att de skall jobba så lite som möjligt, dock tycker jag det är värt att satsa på enbart pulserande elektroniska termostater.Det är inte så lätt att hitta just pulserande till skapligt pris.
Citat från: ClasseClas skrivet 14 november 2006, 19:26:44underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.Jag tycker +1C är för lite för underhållsvärme. Om du vill säkra huset mot frysskador i rör o.d. så bör du nog hålla runt 5-10 grader då det lokalt kan bli kallare...
underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.
Hur ser din koppling ut när du kör en termostat på två radiatorer, krävs det ingen speciell kopplingsbox för detta? Jag håller med dig om att IQ-Therms priser är ganska tuffa. Jag har VP och kamin och behöver egentligen ingen sofistikerad styrning av radiatorerna då målet är att de skall jobba så lite som möjligt, dock tycker jag det är värt att satsa på enbart pulserande elektroniska termostater.Det är inte så lätt att hitta just pulserande till skapligt pris.
Citat från: Ridax skrivet 14 november 2006, 19:33:06Citat från: ClasseClas skrivet 14 november 2006, 19:26:44underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.Jag tycker +1C är för lite för underhållsvärme. Om du vill säkra huset mot frysskador i rör o.d. så bör du nog hålla runt 5-10 grader då det lokalt kan bli kallare...Den här diskutionen intresserar mig. Jag har inget vatten indraget på landet än. Det kommer jag att göra inom ett par år. Men till dess: Vad är det för risker med att ha inget annat än "frostvakt". Jag har precis installerat Classes termostater och har planer på att göra likadant, alltså termostaten på min. 5 grader. Och sedan nattsänkning med 4 grader.Jag är väl ute i huset kanske 2 gånger under de kallaste månaderna (december till februari) och värmer då upp huset utav h-te med öppna spisen och raddarna.Inget vatten, inget som kan frysa sönder. Några andra risker?
Citat från: jokken skrivet 15 november 2006, 17:08:58Citat från: Ridax skrivet 14 november 2006, 19:33:06Citat från: ClasseClas skrivet 14 november 2006, 19:26:44underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.Jag tycker +1C är för lite för underhållsvärme. Om du vill säkra huset mot frysskador i rör o.d. så bör du nog hålla runt 5-10 grader då det lokalt kan bli kallare...Den här diskutionen intresserar mig. Jag har inget vatten indraget på landet än. Det kommer jag att göra inom ett par år. Men till dess: Vad är det för risker med att ha inget annat än "frostvakt". Jag har precis installerat Classes termostater och har planer på att göra likadant, alltså termostaten på min. 5 grader. Och sedan nattsänkning med 4 grader.Jag är väl ute i huset kanske 2 gånger under de kallaste månaderna (december till februari) och värmer då upp huset utav h-te med öppna spisen och raddarna.Inget vatten, inget som kan frysa sönder. Några andra risker? För egen del har jag inte märkt ngt speciellt. Föt övrigt har släkten ouppvärmda hus utan el i Norrbotten som har stått i mellan 50 och 70 år utan några konstigheter.Enda risken är väl att boysen på Fortum o Eon kommer att grina blod när du gör av med så lite el... De stackarna får väl äta fläskpannkaka till middag på måndagarna istf Filet Mignon när bonusen tryter... Typ
Jag snappade upp för flera år sedan ( innan jag hade sommarställe, och följaktligen måttligt intresserad) någon som sa att ouppvärmda hus som värms upp snabbt (vilket det ju handlar om när jag åker ut med familjen t ex fredag em och drar på värmen för fullt för att få dräglig värme tills det är dags att gå och lägga sig) riskerar att få kondens i väggarna.
Jag har några ytterligare frågor om dessa elektroniska väggtermostater.1, Någon som kan ge ett principschema för hur en 400V (E-Tech) termostat skall kopplasin på ett 400V väggelement? Elementets inbyggda termostat skall kopplas ur.Det kan väl inte vara så att alla 3 faserna skall in och ut i den nya utanpåliggande termostaten?Det borde ju vara uppkopplat på ungefär samma sätt som med 230 V termostaten.Med den skillnaden att 400 V termostaten tål lite mer, eller är jag helt ute och cyklar?2, Skulle det vara möjligt att använda en E-Tech elektronisk väggtermostat 400 Vi ett 230 V system? Mitt takelement är på 2400 W och 230 V varianten klarar bara 2000 Wmedans 400 V klarar 2500 W.
Jag har aldrig sett annat än 400V tvåfasradiatorer, och termostaten bryter bara en fas.Så ja, inkopplingen är normalt lika som på en enfasradiator.När jag körde IQ-therm (400V tvåfas) bröts bara ena fasen.
1. Vet inte hur det ser ut på 400V varianten, men det måste du se när du skruvar av locket. Det borde vara fyra plintar under betckning IN: och de borde heta något i stil med L1, L2, L3 och N. Samma borde du hitta under betckning UT: på termostaten. Men du måste nog dra alla tre faserna till termostaten eftersom elementet jobbar med tre faser för att belasta nätet jämnare jämfört med ett enfaselement som endast belastar en fas.
Måste du koppla ur den befintliga termostaten, går det inte bara att dra upp den på max ? Så har jag gjort och det verkar fungera..
Har du andra radiatorer också, eller är det bara takvärmen ?Jag skulle nog ha ersatt takvärmen med en vanlig radiator istället för att fixa en ersättare till bimetalltermostaten..