0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag skulle bygga golvvärme idag skulle jag nog förbereda för att kunna stoppa in en extra cirkpump (och en bypassledning), men först prova köra golvvärmen med enbart den inbyggda, och med golvvärmen instrypt för att ge en deltaT vid drift på ca 6-7°C.Om det gav för dålig komfort (ojämnt varma golv) skulle jag i efterhand komplettera med den extra cirkpumpen och öppna bypassledningen.
Citat från: Rocky skrivet 27 december 2006, 18:05:51Citat från: Rickard skrivet 31 augusti 2006, 12:48:58Om man däremot kör med flytande kondensering så behöver man en shuntgrupp för golvvärmen, man skall nämligen efterstäva typ 2 grader deltaT i golvvärmens slingor och 7-8 graders deltaT mellan värmepumpens fram/returledning.Hur lyckas man med det? Eller menar du att man skall ha det så om man har radiatorer + golvvärme? Om man har enbart golvvärme och flytande kondensering blir det väl inte så.Skall man eftersträva 2 graders delta T när man bara har golvvärme, och på så sätt få 2 graders delta T på fram/retur?Ett bra citat, men jag har nog trampat i klaveret litegrann när jag skrev det där, har i efterhand försökt hitta riktlinjer för vilken deltaT man bör ha och hittar inget på golvvärmeförsäljarnas hemsidor om detta, det kan alltså vara ett misstag av mig, men jag tycker rent logiskt att golvvärmen, om den skall fungera med bra komfort bör vara så jämn som möjligt över hela ytan, om deltaT blir 7 grader vid en framledningstemp på 30-35 grader så kommer ju golven att kännas ojämnt varma - även om rumstempen säkert kan hållas tillräckligt hög med den typen av flöden och difftemperaturer.Om jag helt släpper tanken på vad de fysiska förutsättningarna möjliggör vid olika flöden så tycker jag alltså rent logiskt att man bör ha en difftemp över golvvärmslingorna som är betydligt lägre än den difftemp som värmepumpen bör arbeta med för att få bästa möjliga komfort, funktion och verkningsgrad.Då detta inte låter sig göras utan extra cirkpump och bypass så TROR jag att man bör ha en sådan lösning.Cirkpumpen i Nibe kan säker fixa tillräckligt flöde, men så låg deltaT över värmepumpen är inte önskvärt.Om jag skulle bygga golvvärme idag skulle jag nog förbereda för att kunna stoppa in en extra cirkpump (och en bypassledning), men först prova köra golvvärmen med enbart den inbyggda, och med golvvärmen instrypt för att ge en deltaT vid drift på ca 6-7°C.Om det gav för dålig komfort (ojämnt varma golv) skulle jag i efterhand komplettera med den extra cirkpumpen och öppna bypassledningen.
Citat från: Rickard skrivet 31 augusti 2006, 12:48:58Om man däremot kör med flytande kondensering så behöver man en shuntgrupp för golvvärmen, man skall nämligen efterstäva typ 2 grader deltaT i golvvärmens slingor och 7-8 graders deltaT mellan värmepumpens fram/returledning.Hur lyckas man med det? Eller menar du att man skall ha det så om man har radiatorer + golvvärme? Om man har enbart golvvärme och flytande kondensering blir det väl inte så.Skall man eftersträva 2 graders delta T när man bara har golvvärme, och på så sätt få 2 graders delta T på fram/retur?
Om man däremot kör med flytande kondensering så behöver man en shuntgrupp för golvvärmen, man skall nämligen efterstäva typ 2 grader deltaT i golvvärmens slingor och 7-8 graders deltaT mellan värmepumpens fram/returledning.
om den skall fungera med bra komfort bör vara så jämn som möjligt över hela ytan, om deltaT blir 7 grader vid en framledningstemp på 30-35 grader så kommer ju golven att kännas ojämnt varma - även om rumstempen säkert kan hållas tillräckligt hög med den typen av flöden och difftemperaturer.
Citat från: Rickard link=topic=9229.msg113442#msg113442 om den skall fungera med bra komfort bör vara så jämn som möjligt över hela ytan, om deltaT blir 7 grader vid en framledningstemp på 30-35 grader så kommer ju golven att kännas ojämnt varma - även om rumstempen säkert kan hållas tillräckligt hög med den typen av flöden och difftemperaturer.Flera parallella slingor i golvet kanske kan lösa detta problem?