0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker det låter rimligt Thumbsup
Dags att importera Rysk el?
Citat från: xouriguer skrivet 14 december 2006, 10:02:21Dags att importera Rysk el?Vi importerar redan rysk el.Kabel igenom finland.Finnarna har ju inget stort överskott.Det är ju därför dom bygger nytt kärnkraftverk
Att sätta priset efter vad sista kwh kostar är helt barockt!
Dom har helt enorma vinster!!! ca 30 öre inte 1,5 till 3 öre!!!!!!! Att sätta priset efter vad sista kwh kostar är helt barockt!
Elpriset till våra lokalkunder har sänkts två gånger under året, från 23 till 20 öre/kWh och sedan till 17 öre/kWh. Den 1/1 2006 höjdes lokalpriset till 20 öre/kWh.
Egen produktion en styrka Medelpriset på börsen under året blev 27,6 öre/kWh vilket är 2 öre högre än föregående år. I januari var priserna som lägst, 21 öre/kWh. Dyraste månaden blev december med ett medelpris på 33,3 öre/kWh.Vid sådana här tillfällen blir värdet av egen produktion särskilt tydligt. Genom god planeringav driften och tillgång till kraftvärmeverkets ackumulator har vi möjlighet att maximera elproduktionen de timmar priset är som högst och sälja överskottet på börsen.Den vinst vi gör bidrar till att stärka företaget och ger utrymme för fortsatt mycket lågaelpriser.
• Priset på elcertifikat till våra kunder har under året varit 2,6 öre/kWh och kommer attvara oförändrat under 2006.
Pris för 3-års gått ner till 41.7 idag...sakta men säkert går det neråt. Hamnar det under 40 så är det nog läge att binda. Om man törs vänta så länge...
Jag tror det blir svinkallt i hela landet, -30 till -40 grader i ett par veckor, och att vi får elransonering för första gången i modern tid.När jag ändå siar så tror jag också att en fast låneränta på ett 5-årslån nästa år denna tid ligger på närmare 7%