Nu är solfångare för tappvatten beställda av sfinxen. Priset för dessa med lite tillbehör ca:15000-4500 i solvärmebidrag=10500 ungefär, ej helt säkert pris beroende på tillbehör. Fångarna kommer att kopplas mot mina två befintliga acctankar, Den ena tanken med vv-beredare. Tankarna kan separeras eller kopplas ihop efter behov. Tanken är att klara vv-behovet under den varma årstiden enbart med solfångarna. Under resten av året får solfångarna förvärma tappvattnet som går till värmepumpen.Med denna koppling bör jag kunna tillgodogöra mig även den lågvärdiga energin.
Jag hoppas att med detta kunna avlasta vp från ganska mycket vv-tillverkning. Detta hoppas jag leder till längre livslängd på kompressorn,eftersom vv-tillverkning ju är värmepumpens sämsta driftsfall (55 ºC)och ej så bra cop. KANSKE lite mer återladdning av borrhålet under sommaren då vp kan vila. Detta KANSKE ger lite
högre brinetemp under övriga året.
Att beräkna återbetalningstid på solfångarna anser jag vara omöjligt då det mesta är antaganden men som jag ser det så hoppas jag på flera positiva effekter. Vad investeringen ger får framtiden utvisa.
Ett tack till Humlan för studiebesöket jag fick göra.
MVH/SIBY