Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Alcoflex igen...  (läst 3328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
Alcoflex igen...
« skrivet: 20 augusti 2006, 11:47:03 »
Nu när allt lugnat ner sig (L/V-pump å solfångar inst m.m), känner jag att det är dags att ta tag i Alcoflex projektet igen (Etanoldrift, konvertering till flexifuel för bilar). Men det blir under lite modifierade former. Jag tänker som första steg, endast beställa till våra bilar, då jag vill kunna skaffa mig lite referenser, så jag får nåt att kunna hänvisa till. Slår allt väl ut, så kommer jag självklart att jobba för att andra ska få möjlighet, att beställa till sina bilar, på ett enkelt sätt.

Min förhoppning (uteslutet antar jag  huvuddunk) är att regering å myndigheter ger oss bilägare fria händer att själva konvertera våra bilar till flexifuel drift. Naturligtvis då så att dom uppfyller gällande krav, för utsläpp m.m. Precis på samma sätt, som det går att göra i Brasilien. D.v.s att bara "knäppa fast" Alcoflex elektroniken på befintlig elektronik, få den injusterad (1st vridpotentiometer) för att sedan låta bilen testas hos Svensk Bilprovning. Efter godkännandet, så förs sedan in i typintyget att bilen numera är en flexifuel bil.... Önskedrömmar antagligen, så det blir väl till att agera med lite civil olydnad, för den som önskar köra på valfritt bränsle....

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Alcoflex igen...
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2006, 18:40:24 »
Nu när det tom är DYRARE att köra på etanol ser jag än mindre anledning till att riskera bilens hälsa i dylika projekt.

Lokal notering Borås idag:
Etanol 8.99 per liter
Bensin 11.54 per liter

Omräkning etanol 30% ökad förbrukning  ger 11.69:- per liter + att extra service skall göras pga ökad slitage på motorolja.

(Då är det lågt räknat eftersom biltillverkarna själva anger ca 35-40% ökad förbrukning, saab 0.9 mot 1.24 tex. Att blandtankarna på etanol.nu uppmäter mindre ökningar beror på två saker, för mager blandning + att de inte kör 100% E85 utan kanske bara 50%)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Alcoflex igen...
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2006, 19:17:45 »
Jaha, nu är Vi där igen... Vad är det Du vill med ditt inlägg? Det är ju bara en massa trams som inte har ett dugg med det här att göra. Låt oss som har intresse av etanoldrift avgöra varför Vi vill köra på den, för det är Vi fullt kapabla till att avgöra själva. Vill Du ägna dig åt propaganda mot etanolen, så gör det åtminstone under en egen rubrik. Så slipper de som inte är intresserade, att behöva läsa saker, som inte hör hemma under den här rubriken.

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Alcoflex igen...
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2006, 19:46:05 »
Det här är väl ett debattforum och inte ett marknadsföringsforum?!

Det är väl ganska viktigt i en demokrati att alla synpunkter vädras i ett ämne?

Sedan är det väl upp till moderatorn att avgöra vem som har rätt och fel så Rickard kom med dina synpunkter.  Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32596
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alcoflex igen...
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2006, 20:00:24 »
Så länge jag inte ser att Humlan importerar och säljer detta vidare med förtjänst så får inläggen ligga kvar, det han eventuellt marknadsför konkurrerar ju inte direkt med mina produkter, eller mina annonsörers produkter.

Att det inte lönar sig att köra med etanol (Om man inte har en miljöklassad bil) är nog ganska klart för de som följt med i debatten, att upplysa om det även i denna tråd är dock inte helt fel - nu är det ju dock så att Humlan och hans vänner kanske inte bara är ute efter att spara pengar, då det uppenbarligen är tveksamt om man ens gör det, utan kanske bara vill värna om allas vår miljö genom att köra med förnyelsebart bränsle.

Det tycker jag är lovvärt.

Finns ingen anledning att förstöra tråden ytterligare med "upplysande" motinlägg tycker jag, låt denna tråd istället handla om hur det fungerar för humlan, sen får vi väl se vad som händer senare. Det kan ju faktiskt bli så att etanolen blir billigare och besinen dyrare, och då kan det ju helt plötsligt löna sig igen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Alcoflex igen...
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2006, 20:11:30 »
Ok då är vi överens, problemet skulle även minska om man höll sig till en enda tråd och inte startade nya hela tiden eftersom all historik i ämnet då finns med.  Thumbsup

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Alcoflex igen...
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2006, 20:22:03 »
Tack Rickard, för att vara så vidsynt, att Du begriper att det finns folk som inte enbart ser till kronor å ören. Vi är massor av folk som har ett genuint intresse för teknik i alla former, å som gärna satsar lite egna slantar, av ren nyfikenhet, eller bara för att det är så förbannat roligt. Skulle Vi dessutom kunna göra oss en hacka på det, så självklart är det enbart possitivt. Men som de flesta av oss nyfikna teknik-nördar säkert känner igen, så är det roliga, vägen fram till att få nåt å fungera perfekt. Därefter så tappar de flesta av oss intresset, i olika grad. Det finns ju andra "sanningar" att ge sig i kast med, å som Vi vill försöka ändra på  :) ^-^.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Alcoflex igen...
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2006, 20:27:17 »
Ok då är vi överens, problemet skulle även minska om man höll sig till en enda tråd och inte startade nya hela tiden eftersom all historik i ämnet då finns med.  Thumbsup

Sluta upp med å förorena trådarna med en massa ovikommande då, så går det att hålla ihop dom till nåt begripligt. Tänk om varenda inlägg om värmepumpar, skulle behöva dras med en massa trams från de som ogillar dessa, hur skulle det se ut? Men jag/Vi råkar hela tiden ut för just precis det. Som sagt, skapa en egen tråd, så blir det mer begripligt för alla.

mvh humlan.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alcoflex igen...
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2006, 22:36:06 »
Om jag konventerar min Ford till Etanoldrift som idag tar 0.8 l bensin per mil.Vid övergång till Etanol så drar den 30% mer bränsle.
0,8 x 30 % blir 0,24 xtra bränsle.(0,8 +0,24)Totalt blir det då 1,04 liter milen.8,30:- .(vid ett literpris på 8.99:-)
Hur har du fått fram dina höga bränslekostnader.
Etanolen hos oss kostar bara 7,99:- *vinkar*

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Alcoflex igen...
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2006, 22:55:20 »
Om jag konventerar min Ford till Etanoldrift som idag tar 0.8 l bensin per mil.Vid övergång till Etanol så drar den 30% mer bränsle.
0,8 x 30 % blir 0,24 xtra bränsle.(0,8 +0,24)Totalt blir det då 1,04 liter milen.8,30:- .(vid ett literpris på 8.99:-)
Hur har du fått fram dina höga bränslekostnader.
Etanolen hos oss kostar bara 7,99:- *vinkar*

1.04*8.99 = 9.35
0.80*11.55=9.24

Och visst priserna varierar märkligt mycket just på etanol faktiskt allt från 7.50 till som hos oss 8.99.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2393
  • Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai
SV: Alcoflex igen...
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2006, 23:02:34 »
Länk till web med kostnader och konverteringssatser:
http://www.miljofabriken.nu/

Ser dock ut att vara under uppbyggnad...

Vägverkets förslag för att godkänna konvertering av bilar i sverige (innehåller väldigt mycket intressant läsning):
http://www.vv.se/filer/28895/rattad_slutligrapport_%20konverteringsuppdraget2_med%20bilaga.pdf
« Senast ändrad: 21 augusti 2006, 23:15:17 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Alcoflex igen...
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2006, 10:34:50 »
Om jag konventerar min Ford till Etanoldrift som idag tar 0.8 l bensin per mil.Vid övergång till Etanol så drar den 30% mer bränsle.
0,8 x 30 % blir 0,24 xtra bränsle.(0,8 +0,24)Totalt blir det då 1,04 liter milen.8,30:- .(vid ett literpris på 8.99:-)
Hur har du fått fram dina höga bränslekostnader.
Etanolen hos oss kostar bara 7,99:- *vinkar*

1.04*8.99 = 9.35
0.80*11.55=9.24

Och visst priserna varierar märkligt mycket just på etanol faktiskt allt från 7.50 till som hos oss 8.99.


Prisernas stora variation förklaras till stor del av att distrubitonsledet är dåligt utbyggt, å alltså känsligt för allt, just nu. Förändringar är på G, så Vi kan räkna med en annan prisbild på etanolen, redan under nästa år.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
SV: Alcoflex igen...
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2006, 10:44:41 »
Länk till web med kostnader och konverteringssatser:
http://www.miljofabriken.nu/

Ser dock ut att vara under uppbyggnad...

Vägverkets förslag för att godkänna konvertering av bilar i sverige (innehåller väldigt mycket intressant läsning):
http://www.vv.se/filer/28895/rattad_slutligrapport_%20konverteringsuppdraget2_med%20bilaga.pdf

Miljöfabriken verka använda sig av en BTR (Bränsletrycks-regulator) nåt som i många fall inte behövs, åtminstone inte på nyare bilar. Där räcker det oftast med att montera en Alcoflex eller liknande produkt. Visst, det finns undantag, där inte enbart det fungerar, men tyvärr finns ingen lista över vilka nyare bilar som ev kan behöva en BTR. Men som jag förstått det, så ska det generellt inte behövas en BTR heller.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?