Ska jag läsa av strax innan pumpen stannar? Kan jag kanske se på integralvärdet när det ska hända?
Precis, men det viktigaste är att framledningstemperaturen "ser ut" att ha nått siit maximala. Det har det när framledningstempen inte längre stiger.
När den inte längre stiger, trots att kompressorn går, så gör ditt radiator-system av med all den effekt som din värmepump förmår leverera (utan eltillskott).
Denna temperatur kommer att bestämma vilken årsmedelverkningsgrad du kan räkna med i din anläggning.
Det hade blivit något fel på termometern för brine ut i går också. Den visar temperaturer på runt 20 °C. Försäljaren har kollat/ska kolla på det. Han trodde att det hade blivit något fel på termometern när han installerade pumpen.
Är du säker på att kompressorn gick när du kollade utgående brine...
Jag är ganska säker på att så inte är fallet - en tempgivare som börjar visa fel brukar nästan alltid visa 0 eller 100% av möjliga mätvärde...
De två anledningar jag kan se att din visar 20 grader är dessa.
1. Du gjorde avläsningen när kompressorn stannat, tempgivaren för utgående brine sitter så till att den värms upp snabbare än tempgivaren för inkommande brine av omkringliggande luft/värmekällor i värmepumpen.
2. Tempgivaren har "åkt ur" den tempficka den skall sitta i. Alternativt har isoleringen runt den lossnat så att givaren exponeras för värmepumpen interna värmealstrare.
/Rickard