Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionerad fÃ¥ngare => mer energi?  (läst 2702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasforssell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Överdimensionerad fångare => mer energi?
« skrivet: 16 augusti 2006, 22:27:35 »
Hej,

Mitt hus har 4.5kW som effektbehov. Däröver vill jag ha varmvatten.
Hade hoppas på att ta detta med solvärme och toppa med elpatron.

Om jag installerar 750l acctank och vaccumrörfångare från arsite 12 m2 och monterar dessa med hög lutning (ca 80 grader) för att optimera mot vintersol, kan detta maximera mitt utbyte och ge mig 60-70% av mitt energibehov? Jag behöver ca 13000 kWh idag.

Överhettningsproblemen på sommaren borde inte vara så farliga när vinkeln mot solen är så låg.....

mvh Jonas Forssell, Göteborg

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Överdimensionerad fångare => mer energi?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2006, 08:22:51 »
Hej,

Du skriver att effektbehovet är 4,5 kW. Avser du en vid en specifik temp eller DUT ? Hur stort är ditt hus och när är det byggt ? Hur hög är din årsförbrukning av el+ev olja ?

Intressant att du satsar på el+sol, det är inte så vanligt.

Jag är långt ifrån någon expert på kombisystem, men jag tror att din acktank är alldeles för liten. Om du ska köra ut värmen på elementen så tömmer du mycket snabbt ett system med enbart en 750 literstank och elpatronen får gå onödigt ofta. Förmodligen hade du behövt två stycken 750 liters acktankar. 12 kvadrat vakuumrörssolfångare är ganska potenta....

MVH/Gano


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Överdimensionerad fångare => mer energi?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2006, 11:43:10 »
Se upp med ytberäkningen. Ytan ger effekten och med verkningsgraden också årliga energiutbytet.
http://www.sp.se/energy/files/Areadefinitioner_solfangare.pdf

Effektberäkningen per belyst yta är oftast mellan 0.7-0,8 kw per kvm BELYST yta
Energiutbytet över året i vårt land med ca 1000 soltimmar per år i storlekordning 700 kwh per år och BELYST yta.
Dvs solfångare med 12 kvm belyst? yta ger drygt 8 kw. Eller ca 8.400 kwh per år. Varav i storleksordning hälften under en tid när man oftast inte behöver husuppvärmning.

En snabb överslagsberäkning visar att du kanske kan använda max 5-6000 kwh per år. Resten är värme på fel tid. Men det är inte dåligt.

8 kw effekt under 8 timmar sol ger i bästa fall 64 kwh. Det värmer tanken ca 74 grader. Från säg 25 till nästan kokning. Är det sol nästa dag också kan du inte tillgodogöra dig hela den tillgängliga energin då tanken trots varmvattenförbrukning redan är bra varm. Varmvattenförbrukning är i storleksordning 15 kwh per dygn. Om värmebehovet är det angivna 24 tim x 4.5 kw=108 kwh så räcker inte tanken ett dygn vid ditt angivna effektbehow.

MEN är det absorbatoryta som du angivet som yta, får du mer än halvera din installerade effekt.
Absorbatorytan på ett 47 mm rör är kanske i storleksordning 0,16 kvm, medans belyst yta på en 47 mm rörsolfångare torde bli i storleksordning 0,063 kvm per rör. En mycket stor skillnad!
15 rör ger knappt en kvadratmeter belyst yta. För att komma upp i 12 kvm belyst yta behöver du då ca 190 rör.

Kolla ytan noga!

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad fångare => mer energi?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2006, 13:21:13 »
På vinterhalvåret får du bara ungefär 350Kwh per kvm totalt instrålad energi (Linköping) om jag minns rätt - från den där prima avhandlingen från Linköping som refereras här ibland. med lite förluster får du kanske 3500Kwh för uppvärming och tappvarmvatten för dessa de kallaste månaderna. Det tror jag inte du klarar dig på. Ännu värre om du bor längre norrut.

Som jag ser det är solvärme mest kul, väldigt svårt att få uppvärmingsbehovet täckt på vintern, tappvarmvatten eller poolvärme på sommaren är en annan femma däremot....

Det du får ska du nog dessutom sprida ut över tiden med minst 2 acktankar som redan rek i tidigare inlägg.

Köp en VP om du vill ha uppvärming på vintern istället, det finns hur mycket bra tips på det som helst här i detta utmärkta forum.

Utloggad Roskilde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kombinerer sol och jordvarme i Danmark
SV: Överdimensionerad fångare => mer energi?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2006, 21:53:34 »
Jeg får ca 3MWh om året i DK på mine 6kvm Vacuum solfangere af typen Solamax monteret lodret på sydfacaden. Jeg har en 300 liter VV bereder og anvender restvarmen som gulvvarme. Se vedlagte Excel ark for ydelsen i 2005. Du får ingen betydelig energi i November til Februar - dagene er for korte og der er ofte skyer. Den stejle vinkel giver god overensstemmelse mellem solenergi og varmebehov. 750 liter akkumulering er knap nok til 1 dygn akkumulering. Det er bedre at benytte ex et støbt betongulv til varmelagring. Jeg har 130kvm gulv bestående af 30tons beton ch 3 tons granit. Det holder varmen i 2 dygn uden at blive for varmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!