mosse, kapaciteten låter inte så hög. en sorptionsavfuktare klarar nog minst 10-15 liter vid 15 grader och60% RF
Att Mosses avfuktare presterar bara 3 l per dygn har inget med kapacitet att göra. Han håller ju RF vid den nivå han har önskat. Och vid denna tid på året kan man uppskatta att det handlar om ca 2-3 liter som behöver avfuktas, lite beroende på hur tät grunden är.
Jag har idag 63% RF vid 23 grader inomhus vilket ger 11.1 g vatten per kg luft. Volymen på grunden är ca 60 kubikmeter. Jag har ca 18 grader i grundutrymmet vilket ger en RF på 86%. För att nå 70% RF behöver jag avlägsna 0.17 liter vatten från denna volym vid en helt tät grund. Om jag antar en omsättning av volymen var tredje timma betyder det att jag behöver avfukta 1.2 liter per dygn. Vid en omsättning var annan timma krävs ca 2.4 liter. Dvs grundens täthet betyder mycket.
Vid en väldigt tät grund får sorbtionsavfuktare problem eftersom den behöver regenerationsluft för att fungera. Om jag minns rätt är de Homedry dimensionerad för en regenerationsluft på 40 kubikmeter i timman, vilket motsvarar en omsättning av min grund på 1.5 timma. Det är ju onödigt mycket blås genom grunden.
En kondensavfuktare behöver ingen ventilation alls för att fungera. Och all tillförd energi går till värme som tillförs grunden vilket i sig sänker RF. Detta i motsatts till sorbtionsavfuktare som blåser ut det mesta av den tillförda energin. Jag kan inte se annat än att kondensavfuktare är mer energisnåla.
Med en kondensavfuktare ser man ju hur många liter vatten som presteras. Det vet man inte vid en sorbtionsavfuktare.
Att Mosse håller RF på den nivå han önskar visar ju att avfuktaren räcker till. Men som jag skrev i förra inlägget - man måste ju leda bort vattnet ut ur grunden på något sätt.