Hej Mosse.
Ser att forumets flitiga rådgivare inte mött upp. Får väl då göra ett försök även om jag inte har ambitionen att bli någon flitig skribent.
Funktioner som beskriver hur fukt fungerar i samarbete med andra material i olika miljöer och i olika temperaturer är mycket komplext. Jag har själv raggat kunskap i samma ämne, så jag har insett att det mesta som skrivs bygger på approximeringar och grova förenklingar.
Om du inte redan hittat in till
http://www.sp.se/energy/ffi/fukt.asp så rekommenderas ett besök. Där finns lite matnyttigt. Tycker att det finns vissa motsägelser i materialet, när jag jämför det med annat jag läst, men det får man väl leva med när det handlar om en så pass oexakt vetenskap.
Vill gärna trycka på att det är viktigt att ha klart för sig skillnaden mellan fibermättnad och kapillärmättnad i trä. Fibermättnad (fuktkvot 30%) kan bara nås under mycket extrema förhållanden så länge omgivande luft har ett fukinnehåll under daggpunkten.
Passerar däremot omgivningsluften daggpunkten (100% RF), så blir konsekvenserna dramatiskt förändrade. Då handlar det inte längre om några få gram vatten löst per kubikmeter luft. Diffusion av fukt löst i luft in i trä går rätt långsamt. När daggpunkten nåtts, handlar det däremot om att flytande vatten fälls ut. Vatten som mycket snabbare kan sugas upp direkt i veden. Fortsätter omgivningsluften att ligga under daggpunkten, kan avsevärda mängder vatten fällas ut och absorberas i trä. Fuktkvoten drar då snabbt iväg, långt bortom 30%. Slutar till sist i kapillärmättnad.
Länken ovan förklarar långt ifrån allt, men ger väl nån pusselbit för den som vill veta mer.
/Knut.