Hörde på nyheterna i morse att myndigheterna skall göra en stor genomgång av internethandel då de kunnat konstatera att ett väldigt stor antal av de som gör affärer via internet driver en helt svart verksamhet.
Jag är glad att jag är feg, jag sköter alla mina affärer "by the book" och kan sova gott trots denna brasklapp.
Helt klart är att det finns rätt många som rekomenderat mig att inte ta så allvarligt på pappersarbetet, då nästan ingen annan gör det... (på nätet, med småskalig verksamhet)
Ett exempel är intäkterna på annonserna från google, där kan man välja om man vill ha dem utbetalda via check eller insatt på konto.
De som tar ut pengarna via check "behöver" inte deklarera för inkomsterna, dessa utbetalningar finns inte registrerade i sverige.
Jag tar mina intäkter till företagskontot och beskattar dem fullt ut, jag räknar kallt med att skattemyndigheten kommer att sätta kaffet i vrångstrupen den dag de inser vilka stora summor google omsätter...
Huruvida svenska myndigheter kan tvinga google att skicka utbetalningslistor på sina svenska kunder till dem är dock osäkert, men jag behöver i alla fall inte oroa mig, skönt!
(Helt klart är att det är lockande att inte ta upp intäkterna, det rör sig ju trots allt om 60-80% i skatt på de intäkter man har från t.ex. google. Exakt hur mycket beror på hur man räknar och hur hög årsinkomst man har.)
Är det någon av er som blir lite skrajsen av detta utspel?