Vad är det för flis anläggning??? Har
Efter att ha pratat med en kompis, vars släkt kört flis i 4 olika anläggningar i uppåt 30 år så fläskade vi i och beställde en Veto Flisomat.
Inte den billigaste, men enligt kompisen en av de mer robusta. Ett tag var jag inne på Iwabo (tror jag det var) med automatisk tändning och ett fallschakt, vilket kändes enkelt och säkert, men som kompisen sa, det finns alltid stickor och strån, speciellt i hengjord flis och de har en tendens att sätta igen i fallschaktet, med eldavbrott och elpatrondrift som följd.
Är det några som hatar elpatrondrift mer än värmepumpsägare så är det flis o vedeldare.
Grannen kallade mig "Vattenfalls fiende Nr1" när jag fick igång pannan för en vecka sedan.
Flisomaten klarar enligt lev. 75mm flis, vilket är nästan dubbelt så mycket som de flesta konkurrenterna, däri ligger väl en del av driftsäkerheten.
Pannan är en ny Exonom P20UB. Tänkt som en enkel och billig pelletspanna. Tar jag bort luckan så går flisomaten precis in, jag får slipa bort lite läppar och gångjärn för vedgallret, bara.
Jag har byggt en större tratt till flisomatens förråd, så jag kommer att ha cirkus 3 kubik förråd utanför pannrummet, lastas med traktorskopan.
Flishuggen är en gammal Erjo 160T. Tuggar på bra upp till ca 150-180mm, sen blir stockarna lite studsiga, men det går, om än långsammare än det klena.
Tobias