Ett ventilationsaggregat är inte en värmepump. Det är ett aggregat som ger frisk luft till bostadsutrymmen och samtidigt suger "smutsig" luft från badrum, WC, centralskrubb, etc. Avluften (den smutsiga) går via en värmeväxlare för att värma uteluften (den friska luften som kommer utifrån) förrän den blåses ut till kråkorna. Därav värmåtervinningen. Elvärmaren behövs på vintern när uteluften är kall. Annars får du kall luft in i huset.
Se t.ex.
http://www.fresh.se/p82063/files/Fresh_Ilto_440_broschyr-1677.pdfSvar:
Ett ventaggragat skall ge ett litet undertryck i huset. Konsulten borde kunna dimensionera det. Normalt tror jag man räknar med 10-12l/s frånluft från badrum, 7-10l/s från WC, 3l/s från klädförråd. Tilluften för bostadsutrymmen ca 6l/s/person. Jag borde kolla mitt mätprotokoll för att vara säker...
Oftast har aggregaten flera hastigheter samt "efter duschen" funktioner för att reglera undertrycket (=hastigheten på fläktarna)
Hur undertrycket påverkar radonvärden kan jag inte svara på.
Beroende på vilket aggraget som valts så kommer driften (kWh) att påverkas negativt. Du har en 500W elvärmare som kommer att dra en del ström vintertid + att aggregatet i sig själv drar liter ström.
Jag undrar hur pass vettigt det är att installera ventaggregat i äldre, sämre isolerade hus?
Utan att veta desto mera så skulle jag nog installera
friskluftventiler i fönsterna, skaffa ett
frånluftsaggregat (frånluftfläkt) för smutsiga luften(badrum, wc, etc.). Sen borde pengarna som lämnar över räcka till att
installera en luft/luft värmepump(för driftsekonomin).
/Mosse