Hepp,
Lite av mina tankar angående dina frågor:
1. Takisoleringen är av väldigt stor betydelse för att få bastun varmare. Likaså viktig är kondensskyddet(aluminiumpappen) och ventilationen eftersom bastun är ett våtutrymme.
2. Jag rekommenderar någon typ av styrofoam (SPU:
http://www.spu.fi/tiedostopankki.php?kansio=2455&nayta_kohde=155&otsikko=SPU%20Sauna-Satu%20%20&linkki_aktiivinen=1975) eller vanlig 30mm styrofoam som du beklär med aluminiumpapper (kom ihåg att tejpa skarven med alutejp). Skivorna kan limmas i taket. De hålls även fast av reglarna som borde vara 25mm tjocka och 50mm breda. Dessa borras och pluggas fast i betongen. Skivor är även lättare att använda än rulle.
30mm isolering + 25mm regel + ~10mm panel sänker taket med ca. 65-70mm. Detta är nog det lindrigaste alternativet.
I min bastu har jag 25mm luftspalt(reglar) på väggarna och 50mm i taket. Panel skarven mellan tak och vägg har en liten springa för att säkerställa ordentlig ventilation. (Täck luftspringan med en list för att inte alupappen skall lysa igenom, se bilden.
3. I detta fall kan reglarna vara cc 400.
4. Vanlig granpanel är väl inte så dyr, men satsa i klibbalpanel (dyr men jättesnygg).
5. Reglarna kan vara av vanligt virke (gran)
/Mosse