0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hoppas denna tråd hamnar under rätt rubrik. Vent./FUKT/radon.... Hygrometerfråga.....det känns så.Har en billig hygrometer inköpt för något år sedan på Clas Olsson tror jag. typ 150/175:- En sådan där hårvariant.Jag litar dock inte på den längre och vill kalibrera den. Fuktig trasa metoden tycks oprecis. Läste om att man kan lägga den i salt och vatten i en plastburk. Men hur mycket salt? hur mycket vatten? hur länge? Och hur stor är då luftfuktigheten som jag ska ställa in? Finns det andra metoder?Hör av er!!!
Citat från: jokken skrivet 24 juli 2006, 18:47:50Hoppas denna tråd hamnar under rätt rubrik. Vent./FUKT/radon.... Hygrometerfråga.....det känns så.Har en billig hygrometer inköpt för något år sedan på Clas Olsson tror jag. typ 150/175:- En sådan där hårvariant.Jag litar dock inte på den längre och vill kalibrera den. Fuktig trasa metoden tycks oprecis. Läste om att man kan lägga den i salt och vatten i en plastburk. Men hur mycket salt? hur mycket vatten? hur länge? Och hur stor är då luftfuktigheten som jag ska ställa in? Finns det andra metoder?Hör av er!!! Täck botten på en plastburk med salt, fukta saltet, det ska inte lösas upp, och vänta minst 8 timmar så har du ca 75%. Snabbt svar. Tack. Låt säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar på detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern på saltet (eller?) och stänger locket och låter detta ligga i 8 timmar.
En annan enklare variant är att lägga den i ugnen på 80-100 grader vilket motsvarar 1-3 % RH lite beroende på omgivande fuktighet i luften och vilken temperatur man väljer.Har själv använt denna metod för att kolla hygrometern, för mig funkade det bra. Det enda man kan fundera på är om det finns material i hygrometern som inte tål värne. Hygrometern som jag lekte med funkar fortfarande...PerJ
Är inte skyddsgas till t ex MIG-svets helt fuktfri?Skulle det funka att fylla en plastpåse med ArCO2 och lägga hygrometern för att få nästan 0-punkt?Detta låter inte så vanskligt som en het ugn.Sen skall man komma ihåg att bara för att 0-punkten är rätt på ett instrument är det inte säkert att andra viningsintervall har rätt utslag.
Snabbt svar. Tack. Låt säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar på detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern på saltet (eller?) och stänger locket och låter detta ligga i 8 timmar.
Det där med ugn är jag tveksam till då metall har en annan värmeutvidgning än hår. Citat från: jokken skrivet 25 juli 2006, 09:15:03Snabbt svar. Tack. Låt säga att jag tar en burk diameter 20 cm och 10 cm hög. Jag täcker botten med vanligt salt ca 1 cm (eller?) och droppar på detta 1 msk vatten (eller mer?) lägger hydrometern på saltet (eller?) och stänger locket och låter detta ligga i 8 timmar. Du kan nog ta några matskedar till den mängden salt, det viktiga är att saltet inte löses upp. Sen är det fördel med genomskinligt lock så du ser vad den står på, fukthalten ändras ju när locket öppnas.
En bra sajt om hygrometrar och salttest mm.http://peterholm.nu/cigarr/sammanf_salttest.asp?MenuID=m17&MainID=m31/Mosse