Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ekonomiskt omöjligt?  (läst 5431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ekonomiskt omöjligt?
« skrivet: 18 juli 2006, 13:39:14 »
Hej.

Frågan är om det går att få någon ekonomi i att installera solvärme för varmvatten och eventuellt även tillskott till uppvärmning vår och höst tillsammans med en frånluftsvärmepump.

Vi ska bygga ett enplanshus (lösvirke på ca 160+40kvm) och har tänkt att sätta in en frånluftsvärmepump av modell Comfortzone.
Comfortzone finns ju i två olika modeller, en med inbyggd tank och en som är förberedd för extern tank. Det skiljer (faktiskt) inte så mycket i pris om man jämför CE50 med CE50L + extern ackumulatortank.

Vi kommer ha ett stort tak mot sydväst men tyvärr med ganska låg vinkel (20 grader) och någon större vägg mot söder är tveksamt om vi kan avvara till paneler eftersom det är "entrésidan" med mycket fönster, ytterdörr och garageport.

Om solpaketet kostar 30000kr (vi försöker göra mycket själva, men vet ändå inte om det är rimligt) och vi räknar med en effektiv ränta på 4% blir det en årskostnad på 1200kr i ränta.
Går det att tjäna in de 1200kr / år på minskad elförbrukning?
Jag antar att elpriset är fördubblat inom 10 år så om ränteutgifter och besparing går jämnt upp första året tror jag vi har tjänat in investeringen innan den går sönder.

Andra positiva effekter är ju:

* Värmepumpens livslängd ökar eftersom den inte behöver gå alls på sommaren. Korrekt?
* Vi bidrar till en bättre miljö (vill vi gärna).
* Man kan bada och duscha så mycket man vill på sommaren eftersom det är gratis.

Vad röstar ni för?

mvh Lars

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2006, 15:04:44 »
Det är ju faktiskt så att din räntekostnad blir 840 kr per år efter 30% ränteavdrag.

Nu har jag inte en flvp utan en bergvp och på två sommarmånader har vi bara förbrukat 250 kWh för varmvattenproduktion. Om du har samma effektivitet i din flvp kanske du har en varmvattenkostnad på 3x250 på sommarhalvåret och då är du nästan i nivå med merkostnaden före avskrivningar av din investering. Om det går att bygga systemet så att du även kan ta in lite stödvärme för uppvärmning vår och höst kanske kalkylen ser bättre ut och även täcker investeringskostnaden utslagen på t.ex. 30 år?
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 23:33:51 »
jag röstar för Thumbsup har själv en flvp och funderar ständigt på att komplettera med en vvb med solsling och fångare.
Kan nog inte räkna hem det i dagsläget för se det som en strategisk miljö- och energiinverstering, det som ändå talar för solfångar för min del är att jag har ett underbart läge på mitt tak, rakt i syd 45gr lutning med sol från morgon till kväll(högt läge).
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2006, 23:51:06 »
Idag kanske man kan tveka, men solvärmen kommer mer och mer. Jag röstar för. Det ÄR en speciell känsla att fÃ¥ gratis energi frÃ¥n solen.  :) :) :) Dessutom skattebefriat.  :)

MVH/Gano

Utloggad larsla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Ökad livslängd
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2006, 08:51:10 »
Stämmer det att livslängden på värmepumpen ökar eftersom den kan stå stilla på sommaren?
Hur mycket i så fall?
Eller mår den bara bra av att motioneras även på sommaren?

mvh Lars

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ökad livslängd
« Svar #5 skrivet: 19 juli 2006, 10:06:43 »
Stämmer det att livslängden på värmepumpen ökar eftersom den kan stå stilla på sommaren?
Hur mycket i så fall?
Eller mår den bara bra av att motioneras även på sommaren?

mvh Lars

Du behöver knappast ora dig för att värmepumpen inte kommer att gÃ¥ ett antal ggr under sommaren Ã¥xÃ¥. I Sverige brukar det som bekant bli ett antal "regnperioder" under sommaren  :) Teoretiskt bör livslängden öka, men hur mycket kan nog ingen svara pÃ¥. Ingen verkar för övrigt veta livslängden pÃ¥ en VP över huvud taget... Men visst ska Du sätta upp solfÃ¥ngare, vinsten kommer med all säkerhet att öka, ju längre tiden gÃ¥r.

mvh humlan.

Utloggad larsla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Vilken typ av solfångare passar bäst?
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2006, 12:25:55 »
Vilken typ av solfångare ska vi satsa på om det blir av?

Vinkeln kommer bli mot sydväst och takvinkeln 20 grader. Vi tänker koppla den till en ackumulatortank som också värms av frånluftsvärmepump (Comfortzone).

Tack för svaren förresten.

mvh Lars

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #7 skrivet: 20 juli 2006, 00:04:50 »
Takvinkeln gör att du kommer att fÃ¥ relativt lite effekt under höst vÃ¥r och vinter. Den exponerade ytan med en lÃ¥gt stÃ¥ende sol kommer att vara liten. Snö kommer inte att rasa av och den blir utsatt för frost.  :(

Om jag vore som du sÃ¥ skulle jag glömma plana solfÃ¥ngare och istället satsa pÃ¥ vakuumrör som du vinklar upp i brantare vinkel än ditt tak. Man brukar säga att vinkeln ska vara samma som latituden, men vill man ha ut mesta möjliga ur den mörkare Ã¥rstiden sÃ¥ kan man välja ännu brantare vinkel. En helt vertikal placering är bara ca 5 % sämre än en vinkel pÃ¥ 60 grader.  :) Om vinkeln blir mer flack tappar man däremot avsevärt mer.

Man kan titta på några olika alternativ, t ex Sfinx här på hemsidan.

MVH/Gano

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2006, 20:45:01 »
Jag tar mig friheten att citera en hög chef på ett av landets största värmepumpsföretag.
"Alla värmepumpar kommer att ha ett inslag av solvärme om några år."
 8)

Evihet säger att de har COP 7 med solvärme. http://www.eviheat.se/
Det kan knappast de andra värmepumpstillverkarna låta bli att svara på.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2006, 20:49:56 »
Evihet säger att de har COP 7 med solvärme. http://www.eviheat.se/
Det kan knappast de andra värmepumpstillverkarna låta bli att svara på.

Det där med COP 7 hittar jag då inte på deras hemsida? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ekonomiskt omöjligt?
« Svar #10 skrivet: 23 juli 2006, 22:25:04 »
Det där med COP 7 hittar jag då inte på deras hemsida? ???

Menyn till höger. Nyheter daterat 2006-06-01:
"Högsta värmefaktorn"
 
"Med en värmefaktor på upptill 7,0 har Evi Heat Sun marknadens högsta värmefaktor. Med stöd av solen ökas temperaturen hos köldbäraren upptill maximalt 23 grader. Vid denna temperatur är värmepumpens värmefaktor hela 7,0 och värmeeffekten 50% högre än den ursprungliga."

Visst det säger inget om systemverkningsgrad men å andra sidan är det lite synd att inte värma mer än till 23 grader när det ändå är möjligt att göra det....


 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!