Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX och styrning av fläktvarvtal  (läst 2712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JEsseJames

  • Gäst
JEsseJames
FTX och styrning av fläktvarvtal
« skrivet: 18 juli 2006, 02:03:40 »
Några hugade gör det självare här?

Håller på och skissar på ett FTX system.

En fundering är varför alla hobbysystem (för oss villa ägare) styr sina fläktvarvtal
via stegtransformatoret istället för steglös tyristor reglering, stegtransformatorer
borde vara dyrare.

Det man vill med ventilationen är att ha ett litet undertryck i huset. Helst så litet som möjligt för att inte suga in t ex radon men ändå ett undertryck för att inte trycka ut fukt i isoleringen.
Varför inte reglera utsugsfläktens varvtal via en differential tryckgivare som mäter inne och ute trycket i högsta punkten i huset där trycket är som högst (självklart via  filtrerad/limiterad styrning för att inte fÃ¥ med dörr öppnande etc).
Insugsfläkten borde regleras mot det börvärde man ställer in att man vill ha t ex i m3/s och regleras via någon flödes givare på inluftssidan.

För att komplicera det jag vill åstakomma är att jag har tre zoner i huset; övervåning, källare och separat lägenhet. Med motorspjäll och fler givare så borde man kunna reglera undertrycket och flödet separat för alla tre.

Seriöst hemmarpular projekt eller galenskap  :)

Man skulle i a f få ett system som sköter ventilationen som tänkt oberoende av temeratur ute och inne samt oberoende av
hur igensatta filtren är.
« Senast ändrad: 18 juli 2006, 02:43:55 av JEsseJames »

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX och styrning av fläktvarvtal
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2006, 19:55:56 »
Intressant idé.
Vilken känslighet har givarana? Har samma problem vad gäller radon. OM man alla fönster och dörrar öppna får man ingen tryck skillnad en sommar dag kommer din tryckgivare även med fördröjning att jobba på max. Blir ett intrikat litet regelerproblem.
En varian vore att ha konstant frånflöde och styra på tilluften istället. Om dörrar och fönster är öppna så regleras tilluftflödet till noll istället.
Det senare skulle även lös mitt problem att köksfläkten skapar ett extra undertryck som gör så att det ryker in.

Utloggad Emil_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IKEA medicinskÃ¥pet ätran, numera elskÃ¥p...
SV: FTX och styrning av fläktvarvtal
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 11:55:44 »
Jag har byggt upp ett styrsystem med en PLC-styrning (styrenhet för industrimaskiner typ...) till ventilationen mm. Jag reglerar fläktens varvtal utifrån temperatur inne och ute, solljuset (mycket soljus, mer snurr på luften), om nån är hemma, om vi vill sova och ha lite mindre fläktoljud. Jag använder stegtransformatorer och ett gäng reläer men här skulle man kunna använda spänningsstyrda tyristorregulatorer istället och koppla till analogutgången på PLC'n. Seriöst overkill-projekt...
Vart kan man få tag på sådana tyristor-leksaker? nån som vet?
Tvåplansvilla lösvirke 181kvm byggt 2005 i Skärstad, Huskvarna
Uppvärmning. Nibe fighter 1215 7kW, FTX-ventilation rexovent från FläktWoods med hemmabyggd siemens-S7 PLC-styrning. Contura 650 kamin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!