0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !En fundering barapå vaccumsolfångare om man säger 5 m2 är det bygg yta eller belyst yta man menar ?hur är det med testerna är det belyst yta som räknashur är förhållandet på kinarören byggyta/belyst ytadet är väl bara den belysta ytan som räknas antar jag.
Citat från: tracker skrivet 18 juli 2006, 19:59:59Hej !En fundering barapå vaccumsolfångare om man säger 5 m2 är det bygg yta eller belyst yta man menar ?hur är det med testerna är det belyst yta som räknashur är förhållandet på kinarören byggyta/belyst ytadet är väl bara den belysta ytan som räknas antar jag.http://www.sp.se/energy/files/Areadefinitioner_solfangare.pdf
Men angående solfångarval:För mitt inre vill jag dela upp beslutsprocessen i några punkter:(jag svarar vad jag tror .. är novis .. tacksam för synpunkter)Säkerhet: 1-0 till plana Vilken solfångare håller längst vad händer när en fotbollhamnar på rören .. om 20 år .. går det att beställa ny då?- Nej.FEL. Jag är av den uppfattningen att om en produkt produceras i miljoner exemplar på en världsmarknad är det större möjlighet att få reservdelar än om det är en liten Svensk tillverkare som gör få solfångare per år. Att Vakuumrören är av standard storlek underättar också om du vill byta leverantör.Övriga problem som kan uppkomma med åren på plana- och rör-solfångare?- Kontaktproblem med heatpipe.- Plana solfångare år 2020 är jag mer senil och glömde fylla påny glykol skiten på taket frös sönder. Konsekvenserna av problemen är av totalt olika dignitet. Kontaktproblem åtgärdas på en timma. Fryser det sönder är det till att byta hela solfångaren. Fördel VakuumrörVärmetillskott: 1-1Finns det något tillfälle (vädertyp) då man får betydligt mer värme frånVakuumrör. (strunta i yta)- nejÄr det INTE beroende av yta är det vakummsolfångarens som vinner denna ronden. Vid kallt men soligt väder är Tempdiffen större och då vinner vakuumrören. Det KAN man kompensera till viss del med yta men inte helt.Finns det något tillfälle (vädertyp) då man får betydligt mer värme frånPlan solfångare.Om du skall värma mycket vastten till "bara"strax över utomhustemperatur är plana bättre på grund av oftast större yta. Men oftast har man inte så mycket kallt vatten att värma till en så låg temp. Vem har nytta av 20 gradigt vatten? inte ens poolägarna.- nejMontering: 0-1 till rörDen lösning Sfinx har på montering av vakuumrör är enkel för cementpannor.Monterat på taksteg.Plana solfångare ska tydligen monteras nersänkt till en kostnad typ ensolfångareInte bara det, det är enkelt att flytta och serva solfångarna också.Största vikten att hantera vid montage är oftast mindre än hälften av plana.Enklare för gör det självaren.Inköpskostnad: 0-0En bra (?) plan solfångare ca 2.5 m2 kostar ca 7000kr (?) en vakuumSolfångare 9000kr. Vakuum något effektivare oavgjort.? "Vakuum något effektivare oavgjort"Jag hade dömt fördel vakuumrör. Speciellt med tanke på totalkostnaden. Har jag glömt någon viktig punkt?Japp.Mindre vindlast med vakuumrör. Snyggare (Tycker jag) konsekvenserna av ev fel eller handhavandefel är inte katasrof utan enkelt att åtgärda. Liten vätskemängd. Koksäker. enkelt att bygga ut med fler. - Nästa kapitel blir hur många m2 solfångare ska jag satsa på.- Fabrikat- Leverantör- Övrig utrustning: styrenhet, cirk.pump, expansionskärl (storlek) rör och rörisolering (dim) , värmeväxlare.Hoppas på synpunkter .. har beställt 30 m3 ved som säkerhetom solfångarprojektet går i stöpet.