Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vägval
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vägval (läst 314 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 973
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
Vägval
«
skrivet:
18 augusti 2026, 18:22:39 »
Citera
Står i läget att byta jobb.
Så ska jag ta ett lugnt jobb med mindre betalt eller ett jobb som är lite tuffare med bättre betalt per timme men då jobba färre timmar i stället. Summan i lön per månad är samma.
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36555
Karma +59/-53
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Vägval
«
Svar #1 skrivet:
19 augusti 2026, 07:35:14 »
Citera
Beror nog lite på din ålder skulle jag säga, och fysik, och vad du menar med tuffare, är det tunga lyft, eller stora krav på engagemang och kompetens.
Om jag inte blivit egen "på gamla dagar" (dryga 40 år då när det bekom sig) hade jag nog funderat på att skola om mig till busschaufför eller lastbilschaufför, ett jobb där man träffar folk, inga stora krav på att man ska "hänga med i utvecklingen", och samtidigt inte så fysiskt slitsamt.
Vet inte vilka jobb du väljer mellan, men så har jag i alla fall tänkt.
Jag jobbade ju skiftgång som systemtekniker med för kroppen och hälsan dåliga arbetstider, ofta väldigt många steg/skift på betonggolv, och ett jobb som krävde att man engagerade sig och följde med i en ständig teknisk utveckling.
Rätt krävande och slitsamt, faktiskt, men mycket ledigt och bra lön.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Ewald
Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västmanland
Antal inlägg: 4770
Karma +2/-5
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #2 skrivet:
19 augusti 2026, 10:31:43 »
Citera
Beror på vad du menar med tuffare.
Skiftarbete/ nattpass mm är inte bra alls för kroppen och kan på långt sikt påverkar hälsan negativt.
Samma sak med ett stressigt jobb där man bara hinner äta ordentlig mat osv.
Däremot måste ett jobb som är fysiskt mer krävande inte vara ett dåligt jobb om man klarar av det.
Loggat
Ewald
Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västmanland
Antal inlägg: 4770
Karma +2/-5
Kön:
Hej
Ewald
«
Svar #3 skrivet:
19 augusti 2026, 10:38:42 »
Citera
https://www.dn.se/sverige/sa-kan-cykelturerna-till-jobbet-forbattra-din-hjarthalsa/
... det som i princip alla visste ...
Loggat
BiggerDigger
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 973
Karma +2/-2
vedeldare
BiggerDigger
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2026, 16:36:22 »
Citera
Ålder 50 år.
Det är inom bygg. Antingen på fabrik med fasta tider och hjälpmedel till lyft mm. 40 timmar i veckan
Eller servicesnickare med allt som det innebär. Bygga ställning, byta tak, göra uterum mm. Sämre arbetsmiljö, mer tunga lyft mm. Kanske 30 timmar i veckan.
«
Senast ändrad: 19 augusti 2026, 16:38:06 av BiggerDigger
»
Loggat
Totaltelförbrukning 6100kw/år
calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.
Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!
En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.
Jisse
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 768
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Jisse
«
Svar #5 skrivet:
19 augusti 2026, 17:29:13 »
Citera
För samma lön hade inte jag tvekat, förutsatt att det är ok antal fridagar på det jobb med 30 timmar i veckan, ledig tid medans man är i sina "krafts dagar" är ovärdeligt.
Förmodligen mycket mer stimulerande arbete som servicesnickare också än i fabriken.
Med 30 timmars arbetsvecka så är det trots allt nästan 20 fler dygns ledighet under de 47 veckor man arbetar per år, dvs nästan 3 hela veckors extra ledighet.
Går det köra långa dagar i kombo med låg veckoarbetstid så är det optimalt.
Men vi är ju alla olika.
«
Senast ändrad: 19 augusti 2026, 17:32:47 av Jisse
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36555
Karma +59/-53
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
Idag
kl. 08:34:00 »
Citera
Jag vet inte om jag velat ha ett jobb där man ska vara ute i alla väder, även om det ger lite mer ledigt och bättre lön, men vi är ju alla olika, fina dagar kanske uppväger de dåliga.
Kanske skulle jag i så fall startat eget, då kanske man kan styra lite mer vilka "Servicejobb" man tar på sig.
Finns många som vill ha garage, Förråd, uterum, altaner, bryggor och sånt byggt, sånt som man kan mäkta med på egen hand i de flesta fallen.
Får du rykte om dig att bygga fina förråd till rätt pris går det nog sälja nästan hur mycket som helst, men då ska man ju helst ha en bra lokal att spika moduler i.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vägval
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1056
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
StenW
ulfuri
uecjs
tyke
jantijanti
zorro86
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info