Jag har börjat fundera på hur mycket man egentligen ska väga in vädret när man försöker bedöma hur lönsam en solcellsanläggning är. Det är lätt att titta på installerad effekt och årsproduktion, men verkligheten verkar vara betydligt mer varierande från dag till dag.
En solig dag är förstås ganska enkel att förstå, men vad händer under perioder med mycket moln, regn eller ovanligt höga temperaturer? Och hur stor skillnad blir det egentligen mellan några dagar med perfekt solsken och en längre period med gråväder?
Det intressanta är att vädret också påverkar hur man använder elen. Om det är kallt kanske värmesystemet arbetar mer, samtidigt som solproduktionen kan vara låg. Under andra perioder kan produktionen vara hög medan hushållets förbrukning är betydligt lägre.
Jag brukar därför titta på väderprognosen när jag försöker få en uppfattning om de närmaste dagarnas energiläge. För en snabb överblick använder jag ibland
https://thoitiethomnay.org/ och jämför sedan med min egen förbrukning och produktion.
Det fick mig att undra hur ni andra gör. Tittar ni på väderprognosen när ni planerar elanvändningen, eller låter ni solcellsanläggningen bara arbeta och tittar på resultatet i efterhand?
Jag är särskilt nyfiken på er som har batterilagring. Anpassar ni laddning och förbrukning efter prognosen, eller tycker ni att väderprognoserna är för osäkra för att vara användbara på det sättet?
Har någon här fört statistik över solproduktion, temperatur och väder under flera år? Det vore intressant att se hur stor skillnaden faktiskt blir mellan olika typer av väderperioder och om prognoserna kan användas praktiskt för att optimera energianvändningen.