Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Teknikrum  (läst 326 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1487
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
Teknikrum
« skrivet: 11 juni 2026, 22:35:06 »
Efter mkt velande var jag ev kommer placera solceller på tomten dvs på marken. Så har jag kommit till slutsatsen att det blir relativt nära maskinhallen jag bygger c a 50-60 meter ifrån. O för att slippa bygga ännu en byggnad för växelriktare o batterier proppskåp osv… Så varför inte bygga in en bränslecell i ett hörn av denna. Fördelen är även att jag har ingjutna kabelrör till proppskåp o inkommande ström! I ett hörn av hallen.

Men hur stort behöver man tänka? Vad det gäller teknikrummet? Naturligtvis ståhöjd. Men räcker 2 kvadrat till växelriktare o ev batterier på låt oss säga runt 30 -40 kWh…. Börjar nog i liten skala först ;) dvs 5 kWh!

Skall läsa på lite mer om de nya reglerna vad det gäller brandsäkerhet. Brandventilation vet jag inte vad det är Sc:,h Är det typ rökluckor? Räcker dubbla lager med gips o en godkänd branddörr? Golvet är iaf safe 15 cm betong :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36524
  • Karma +59/-52
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teknikrum
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2026, 07:16:34 »
Det blir ganska mycket värme om man har en anläggning som min, 15 kW solceller och 30 kW batterier, mitt garage som är på typ 35 m2 blir över 30 grader varmt (Innan runt 20 grader, norrläge och inga fönster) på sommaren och jag kör en fläkt mot växelriktaren som blir varmast, fläktarna i den startar inte innan elektroniken är (tror det var) 60 grader och kyler ned till 55, låter som rena vansinnet, så jag kyler med en vanlig bordsfläkt så det inte ska bli så varmt i själva elektroniken.
Batterierna, de flesta, för nog inte staplas så högt ovanpå varandra heller, för mig är det max ca 150 cm höga staplar (Growatt) så jag har två staplar med batterier, och man vill ju inte ha displayen på växelriktaren för högt upp heller, jag skulle nog byggt 1.5 X 1.5 meter, så du är inte helt fel ute.
Hur du ska hantera värmen vet jag inte, men kanske kan man ha tilluft lågt och frånluft högt även i en brandcell, i så fall ventiler av stål kanske?
Frågan är också om du inte måste ha dubbel gips eller liknande utvändigt där värmen och evenetuella brandgaser ska evakueras, men det där finns det säkert skrivna instruktioner om hur man ska bygga.
Ai kanske kan svaret på just det.
Någon gång i framtiden kanske du vill sätta in ett begagnat bilbatteri som energilager, och de är ju rätt stora, det kan du också ha i åtanke.
Känns som något som ligger nära till hands för just dig kan jag tänka mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3845
  • Karma +5/-13
SV: Teknikrum
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2026, 07:41:38 »
Kan förstå att man vill ha batterierna inomhus, men är det verkligen någon fördel att ha vr inomhus?  Är det inte bättre med en ventilerad skuggig plats utomhus då de avger mycket värme som de vill bli av med?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1487
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
SV: Teknikrum
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2026, 08:07:11 »
Det här med värme hade jag inte tänkt på. Mitt alternativ kanske vore som rdx skriver att placera den utomhus. Det optimala vore att kunna placera den på utsidan av maskinhallen i närheten av det tänkta teknikrummet. Det är dessutom norrläge tummenupp

Men hur orolig bör man då vara över brand/stöld? Det är framförallt det här med brand som nojjar i min skalle 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4095
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Teknikrum
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2026, 08:11:22 »
Dina batterier ska ju stå i maskinhallen, ej inomhus i din bostad.

Då behövs väl ingen separat brandcell, eller hur?
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1487
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
SV: Teknikrum
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2026, 08:58:19 »
Dina batterier ska ju stå i maskinhallen, ej inomhus i din bostad.

Då behövs väl ingen separat brandcell, eller hur?

Kan nog stämma som du skriver tummenupp Men det skulle ändå kännas tryggare att ha dem inom brandsäkrare förvaring. Sen kan man ju kanske strunta i de krångligare sakerna som sprinklers osv… Lite extra med gips i väggar samt tak o stenull därtill kostar ju inte en förmögenhet!

Det är lite som jag gör med elbussen parkerar 10 meter ifrån byggnader :)
Känns lite tryggare.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!