0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bigge skrev: "så då förstår du att ju fler ventiler desto mer fuktig luft kommer ner"Tack för ditt svar! precis som jag skrev så innehåller varmare luft mera vatten. Varför skulle flera ventiler i krypgrunden tillföra mer varmluft? Skulle varje hus med torpargrund behöva en avfuktare? Knappast! Är det varmare utanför huset på vintern?Markfukten är ett problem men har man plast under sanden eller var man nu har så är detta inget problem. Inget fel på en avfuktare men min fråga till Rickard står kvar. Varför skulle ökad ventilation i en torpargrund öka fuktproblemet? Det är för mig fotfarande en gåta Jag önskar en logisk förklaring på detta mvhJens
Kan kanske jag svara på, det är ju inte det att han suger ner luft i grunden utan att det blåser genom grunden som i sin tur tar med den luften som finns där nere och ut genom andra ventiler i huset, det gör att dålig lukt m.m inte kommer upp in i själva huset, har man dåligt undertryck så kan det lukta inne i huset som det gör i en torpargrund/krypgrundVarmare luft klarar av att bära/frakta mer fukt, så då förstår du att ju fler ventiler desto mer fuktig luft kommer ner, och när varmt möter kall så kondenseras det, därför löser det INGA problem med att öppna upp fler ventil/kattgluggar i grunden. precis som när du öppnar frysen och låter den stå öppen det bildas kondens när det varma luften kommer in och möter den kalla.Håller själv på med min egen krypgrund, skulle laga plasten där men såg att det va den djävlaste plasten som jag sett, tror defintivt inte den har blivit besiktigad innan huset byggdes stod inget på den och va tunn liknar sån plast som man har innanför panelen för att vindtäta huset.köpte en ny(Triofol) och la ut och tejpade över skarvarna, och tog bort alla sand(sparade ytterst lite för att hålla plasten på plats) har köpt mig en Homedry 11Y från Munters och när allt är färdigt så ska ja täta alla kattgluggar, prutade till mig en Trådlös Hygrometer oxå, så jag kan se att allt står rätt till där nere.