Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lite lyxfällan
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Lite lyxfällan (läst 523 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nisse175
Expert på värmepump
Antal inlägg: 339
Karma +0/-0
nisse175
Lite lyxfällan
«
skrivet:
12 april 2026, 09:09:00 »
Citera
Att låna till utgifter....
Jag undrar vad dessa småskvättar egentligen gör för skillnad på sista raden för hushållen? Vad kunde man fått för annat för dessa pengar?
https://www.di.se/nyheter/regeringen-vill-miljardlana-for-sankt-bensinskatt/
Det lovas en sänkning av skatten på bensin och diesel i fem månader, från den första maj, med en krona respektive 40 öre litern. Det kostar staten 1,6 miljarder i minskade skatteintäkter.
För den enskilde ger det inte så mycket – ungefär 120 kronor totalt för den som kör dieselbil 1.400 mil per år och 230 kronor för den som kör på bensin och 900 mil per år.
Det lovas elstöd till hushållen – inget till företag – i juni. Det går på 3,4 miljarder. En villaägare kan räkna med mellan 1.100 och 1.850 kronor, enligt regeringen.
Den som bor i lägenhet, och inte har elen inbakad i hyran, kan vänta sig mellan 100 och 200 kronor i stöd.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2605
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
SV: Lite lyxfällan
«
Svar #1 skrivet:
12 april 2026, 09:36:49 »
Citera
Totalt meningslösa sänkningar som är valfläsk.
Loggat
Hansson
Värmer med ved ej
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Dalarna
Antal inlägg: 1746
Karma +3/-1
Kön:
Hansson
«
Svar #2 skrivet:
12 april 2026, 09:47:46 »
Citera
Varje krona som vi får behålla själva är så klart bättre än att den skall slösas bort av staten.
Varför tror ni att staten kan ta bättre hand om era pengar än ni själva?
Vi har redan världens högsta skatter.
Loggat
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2605
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #3 skrivet:
12 april 2026, 10:01:41 »
Citera
Man lånar pengar till detta, vem tror du kommer få betala det i slutändan?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36418
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
Idag
kl. 09:15:42 »
Citera
Ställde frågan till Ai, och mycket riktigt så lånas det till detta, ett av skälen:
"Samtidigt som dessa satsningar görs, visar prognoser på betydande budgetunderskott för staten under både 2025 och 2026 på grund av utökade försvarsutgifter och svag ekonomisk tillväxt."
Att satsa på sänkt skatt och elstöd kan göra att ekonomiska tillväxten ökar när folk får lite mer pengar i plånboken, och en ökad tillväxt kan alldeles säkert ge staten mer intäkter än de lånat för detta, det kallas dynamiska effekter och är egentligen inte ett ämne som behöver diskuteras, sen kan man säkert också väga in att det är valår som en del av grunden till beslutet, men ser man det långsiktigt så kan det vara mycket väl investerade pengar, för vem tror ni kommer att få betala alla skattehöjningar som en vänsterregering kommer införa, dessutom ingen kärnkraft men mer vind som bara förstör, DET om något kommer kosta framtida generationer enorma pengar.
Om valfläsk kan vinna valet för Tidö är jag definitivt för.
Andra kan förstås se det som negativt, och det har jag förstås respekt för.
Det är ju inte alls unikt med de åtgärder regeringen gör, många andra nationer i Europa gör på liknande sätt.
SÅ att bara se det som valfläsk håller jag inte med om, då propagerar man för något annat politiskt som jag ser det.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 09:18:04 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nisse175
Expert på värmepump
Antal inlägg: 339
Karma +0/-0
nisse175
«
Svar #5 skrivet:
Idag
kl. 09:53:52 »
Citera
Men vad är då syftet med dessa bidrag, skulle tro att det är ganska få ändå som har jätteproblem med att betala räkningarna, så varför betala ut dessa bidrag till folk som inte behöver dom? Så länge folk tycker det är värt att handla pizza och öl för över 200 kr st och handlar korvar och godis etc på mackar mm och fikar dyrt i gallerier så ser jag egentligen inga stora problem som att alla behöver stöd.
Det sägs att mat är dyrt men 4 pizzor och dryck landar på runt 600-700 kr, det kan man köpa oxfile mm för och ha till flera flera måltider...när enklaste pizzan kostar från 120 så har det gått för långt...
Men ena regeringen fyller lador så tömmer den andra de samma och lånar för att folk skall handla, kommuner balanserar mycket med höga lån som flera generationer kommer att få betala framöver, viss belåning är självklart nödvändig med.
Om nu oljan sticker iväg som dom nu tror så frågan är vilka bidrag vi får då?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36418
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
Idag
kl. 14:28:55 »
Citera
Alla regeringar mellan 1996 och 2022 har betalat av på statsskulden, men nog kan väl de flesta hålla med om att situationen sedan 2022 har varit lite speciell både med stora bidrag till Ukraina, skänkta vapen, förstärkt försvar, och inflationskrisen som gjort det mer eller mindre nödvändigt att låna upp mer.
Och nu kriget i Iran.
Sverige har också unikt låg statsskuld, men höga skulder hos privatpersoner och företag, vi är lite annorlunda helt enkelt.
Nu slopas ränteavdragen, kanske minskar privatlånen som ett resultat av detta?
Hur som helst är det svårt att bara svepande säga att ena regeringen lägger i ladorna och andra lånar upp, så enkelt är det inte - tror inte det hade varit annorlunda med en vänsterregering om jag säger så.
Det här med pizza och korv skapar jobb, om staten strör pengar över det välfördsindustriella komplexet, sossarnas olika bidragsfinansierade organisationer och annat som de tycker känns kul är det högst otroligt att det ska skapa fler jobb än om folk får behålla pengarna och konsumera dem istället.
Vissa ser det som nu "delas ut" som bidrag, jag ser det som skatteåterbäring eller sänkt skatt.
Staten får helt enkelt prioritera bättre om vi som nation ska kunna vara konkurrenskraftiga med låga skatter, låga produktionskostnader och hög produktivitet både i privat och offentlig sektor.
Innan kriget i Iran trodde alla på hög tillväxt i år, det har nu kommit av sig, och man kan inte bara stillasittande titta på när det går utför för ett land, något måste göras, och att ge folk lite mer utrymme än annars att konsumera är ett av rätt få sätt som staten kan påverka tillväxten och efterfrågan.
Klassiskt finanspolitik helt enkelt.
Regeringen har tre huvudverktyg för att styra ekonomin via budgeten:
Offentliga utgifter:
Offentlig konsumtion
: Staten köper varor och tjänster (t.ex. utbildning, vård, försvar).
Offentliga investeringar
: Infrastrukturprojekt, byggande av statliga fastigheter.
Transfereringar
: Utbetalningar till hushåll och företag utan krav på motprestation (t.ex. barnbidrag, arbetslöshetsersättning, bostadsbidrag).
Det vi talar om nu är förändringar i transfereringarna, men man jobbar också med infrastruktur både inom järnväg, försvar och industri.
Det denna regering inte vill är att öka utgifterna inom den offentliga konsumtionen, för att de tycker att den kan göras mer effektiv, och att man prioritera annorlunda, t.ex. genom att inte ge utlänningar utan medborgarskap fri tandvård och sjukvård och retroaktiv föräldrapenning.
Eller sätta kriminella i fängelse istället för att utvisa dem, listan kan förstås göras lång och omfattar naturligtvis inte bara sånt som har med invandringen att göra, men just där finns tiotals miljarder att spara, om inte mer.
Skulle vi över tid få bort majoriteten av kostnaderna för massinvandringen så skulle vi ha pengar till både försvar och ny kärnkraft.
Men det går ju bara om alla dra åt samma håll och vi slipper återställare av regeringar som tycker att vi ska satsa mer på andra och mindre på oss själva.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lite lyxfällan
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1350
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
jayal1972
Trival
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info