Fukten i krypgrunden kommer ifrån markens avdunstning och denna avdunstning stoppas av plasten.
Det blir ingen fukt...dvs pölar ovanpå plasten.
Om det inte rinner in utifrån och upp på plasten.
Jag har sett 100% luftfuktighet under huset även med plast på marken, det kommer mycket fukt in via ventilationen, och om krypgrunden är kallare än uteluften får man 100% luftfuktighet och kondensutfällnad på kalla ytor i krypgrunden.
En av mina jobbarkompisar lade ut plast på marken, dränerade runt hela huset (1 meter från kantbalken) och satte in en kanalfläkt som skulle garantera att det inte kunde vara fuktigt under huset.
Den övningen resulterade i att hela trossbotten var alldeles svart av mögel efter ett år i drift.
Fukt kan komma både från mark, och från ventilationsluften.
Man kan aldrig vara helt säker utan att täta ventilationen och avfukta utrymmet.
Lokala skillnader i miljö, ventilationens utformning, utsatthet för vind, markfukt, in-rinnande vatten är alla parametrar att ta hänsyn till.
Vi valde att lägga ut plast, täta all ventilation, och sedan sätta in en avfuktare som hela tiden ventilerar krypgrunden med 30 m3/timme, den luften tas både utifrån och inifrån huset, i vårt fall gissar jag att det mesta sugs in utifrån, men avfuktaren gör att det aldrig kan bli mer än 70% Rh i krypgrunden, och den kontrollerade ventilationen skapar förmodligen ett litet undertryck som gör att eventuell jordlukt inte kan säka sig upp i huset.
Jag har också minutiöst sett till att alla eventuella läckage från krypgrund och upp till boytan ska vara så minimal som möjligt.
Mitt sätt är det enda jag rekommenderar, allt annat är bara chansningar som kan fungera, men inte garanterat gör det.