0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beklagar! Vet inte mer än att svärmor drabbades för några månader sen. Av om inte samma men liknande bekymmer! Rensning av 2 eller 3 kärl. Ev måste hon göra några fler framöver…. Mkt mediciner o rehab(hjärtat) Naturligtvis sätter det sig även i skallen . O det är väl det som gör att iaf hon tappat modet en aning. Smal men rökt lite genom åren….
För några (ca 6) år sedan hände nått liknande för mig så nu har jag ca 15 cm stent inne i hjärtat.Jag fick en hjärtinfarkt och åkte in ca 0700, två timmar senare var operationen klar. Jag fick stanna några dagar på sjukhuset för observation. Under operationen såg man några mindre förträngningar så en par veckor senare fick jag en ny tid och dom fixade några fler blodkärl som inte var direkt akuta men troligen skulle vålla framtida bekymmer.Även den andra gången var allt fixat på mindre än två timmar.efter operationerna har jag inte haft några som helst känningarbesvär
jag fick tre st stentar för fem år sedan......kände inget under ingreppet och märker inget av stentarna
Det första året fick jag 4-5 ? piller men efter det första året äter jag tre piller (acetylsalicylsyra samma som i tex albyl men i mycket lägre dos) blodförtunnande, (statiner) mot högt blodfett och (bispropol en betablockerare) hjärtsvikt. Alla är i förebyggande syfte och av lägsta styrka. "Kalken" i blodkärlet är inte kalk utan fetter och höga blodfetter var mitt problem. Det är helt löst och jag har inga som helst problem.Operationerna var inga som helt problem jag kunde följa stenten färd genom blodkärlen på en bildskärm som "operatören " tittade på.Jag upplevde inga som helst obehag, kanske det berodde på att jag fick lite "sprutor" med för mig obekant innehåll.Mitt höga blodfett är ett arv från både min mor och far och trots att jag alltid varit fysisk aktiv och motionerat/tränat har mitt blodfett varit i högsta laget. Min fysiska status är i dag på samma nivå som innan infarkten då jag inte fick några skador på hjärtat av infarkten.Operationerna var mycket "lättsamma" och efter den andra fick jag åka hem en par timmar efteråt då man konstaterat att allt var bra.Sammanfattningsvis så kan jag säga att det är värre att gå till tandläkaren och få en tand lagad.