Jag var hos optikern igår och ställde frågan, och det är som du säger linserna som är progressiva, det är INTE ögat som bättre kan kontrollera linsen.
Vet inte om jag känner någon som bytt linser och blivit av med åldersseendet, men skulle vara intressant höra vad de säger, om de är nöjda eller ej.
För mig var i alla fall gula fläcken och synnerven OK.
Jag behöver lite svagare styrka på lång-seendet, men ingen förändring på närseendet (2.25).
Att jag behöver svagare på håll var visst någon form av ålderstecken.
-Sen kommer gråstarr: säger optikern.
-Om det kommer om 2 år eller 20 år kan jag dock ej säga...
Jag trodde det var >5 år sedan jag var dit, men det visar sig att det bara var 3.5 år sedan sist.
Nu har jag valt glasögon med lite kraftigare bågar så det ska synas att jag bytt, mina arbetsglasögon funkar bra så de behåller jag, och som andra par väljer jag solglasögon som inte är sååå mörka.
Vill kunna ha solglasögon hela dagen om jag väl tar på mig dem, jag åker aldrig ut med mer än ett par glasögon med mig, så när vi är i Spanien är det bra om de fungerar både ute och om man t.ex. käkar på en restaurant.
Vi får väl se om man blir nöjd eller ej, om två veckor får jag hämta ut dem.
Om drygt 3 veckor åker jag till Spanien, men ni slipper mig inte ändå, jag jobbar även därifrån mer eller mindre som vanligt.