Hej.
Har en 20 år gammal 250L kombipanna som vi kör till 90% med en 6Kw elpatron. Värmen till radiatorerna styrs med ouhman eh-201/l.
Problemet är att även om det räcker med 50 grader i pannan för värme i huset så krävs det 80 grader för duschvatten. Vilket känns lite oekonomiskt då man värmer med el.
Framtidsplanen är en luft/vatten värmepump. Men den investeringen ligger några år i framtiden och tills det skulle jag vilja sänka på energiförbrukningen utan att spendera för mycket eller köpa något som vi inte har användning av med luft/vatten. Jag har några idéer…
Alternativ 1:
Plugga (isolera) rökkanalen på pannan och köpa en 300L vvb för att eftervärma bruksvattnet till 55 grader då det kommit ur pannan.
Antar att vvb går att använda på samma sätt med luft/vatten.
Vvb skulle kosta mig runt 1300€.
Alternativ 2:
Sälja pannan (behålla elpatron och styrsystem) och köpa en 500L tekniktank som jag tillsvidare skulle köra på 2 elpatroner (1 i botten och 1 i mitten) för att inte behöva värma hela tanken sommartid.
Tekniktanken har dubbla varmvatten slingor så jag antar att det inte behövs så jätte hög temperatur i den för att duscha.
Den har även solslinga och möjlighet att koppla till värmepump.
Hur funkar det med vp kopplad till en tekniktank istället för standard ”innedel” som man ofta får vid ett komplett luft/vatten system?
Skulle kosta runt 3000€
Alternativ 3:
Bara köpa innedelen från luft/vatten systemet och använda som vvb/tekniktank tills jag kan köpa till utedelen.
Skulle kosta runt 6000€.
Vad har ni för erfarenheter och/eller funderingar kring dessa lösningar?