Hej alla kunniga!
Är en relativt ny husägare där jag och sambon är i renoveringstagen. Vi äger en sutterängvilla där vi nu skall tackla nedervåningen. Villan färdigställd 1981 och har en oisolerad betongplatta. Dränering utförd av föregående ägare runt med Platonmatta + dräneringsrör för ca 15 år sedan. Villan värms idag med jordvärme och har ett vattenburet radiatorsystem som är original. Värmepumpen är relativt ny, från 2022, och är en Thermia Legend 10kw. Radiatorsystem är ett 2-kretssystem.
Vi upplever att nedervåningen är relativt kall överlag, sannolikt är detta pga betonggrunden. Någon gång har föregående ägare installerat 7 cm eps isolering under det nuvarande golvet men detta upplever vi hjälper föga. Således kom tankarna på att anlägga golvvärme och byta ut befintligt eps mot xps 12-15 cm dels för komfort och dels för ekonomi. Dock förstår jag att det finns risker gällande detta då fukt kan vandra upp långsiktigt. Vidare är detta ett större och mer kostsamt projekt. 12-15 cm xps är kommer man heller inte upp i BBR rekommendationsnivå men kommer sannolikt ge en behagligare miljö. Det kommer då bli en kombinerad lösning med golvvärme på nederplan och radiatorer på ovanplan.
En annan tanke var att köpa nya radiatorer, vattenburna fläktradiatorer, då dessa är modernare och jobbar med läge framledningstemp samt kan förflytta värmen effektivare i respektive rum. Med denna lösningen är jag dock osäker på hur man skall isolera rimligt. Det kostar också sannolikt mindre även om denna typ av radiatorer är dyra samt tar kortare tid.
Således tar jag gärna emot tips, råd och erfarenheter kring hur Ni har valt att göra eller skulle rekommendera att göra med tanke på dessa premisser. Om det är någon information som ni eftersöker som saknas så hojta till.
Tack på förhand!