BiggerDigger och 2 gäster tittar på detta ämne.
Är det bara jag som noterat att ingen Finne i Sverige under 60år har spår kvar av SISU. På min frus sida är alla ”äkta finnar”. Ingen av de har gjort lumpen i Finland och ytterst få i Sverige. De bytte till svenskt medborgarskap för att slippa åka till Finland. Sen fick de frisedel i Sverige av alla påhittade sjukdomar. De bastar knappt. Gnäller över kyla, snö och allt. Exakt allt. Åker knapp till ”sitt fosterland” och kan absolut inget om Finland rent allmänt. Fråga en svensk vilken Sveriges näst största stad är så kan vi det. Fråga om Finlands näst största stad och Bara finnar födda i Finland vet. Pinsamt. Till och med jag har varit i Finland mer än många ”äkta finnar”. Sisu finns i Finland. Ingen annanstans. Svärmor som kommer ifrån Kittilä i Finland, som ligger norr om Gällivare fast på finska sidan har lite Sisu kvar.
Mera onödigt vetande men vilken kommun har varit världens svenskaste kommun över en lång tid? Är inte det nå mera nu.
Hur gör ni äkta finnar med lådorna? Vi tar smör på innan de värms. Det är potatis, kålrot och morötter.