Halloj!
Planerar för att bygga om värmesystemet hemma då det tillkommer en andra fastighet med verkstad, "SPA" och en liten lägenhet. Planen är att frigöra utrymme i boningshuset och flytta ut så mycket av värmesystemet som möjligt till den andra fastigheten. Detta innebär kulvert på runt 15-17 m. 25 mm PEX-rör medför att det står en hel del vatten (~50 liter) i kulverten. Detta kan fixas med VVC men till en kostnad av pump (låg kostnad) och värmeförluster. Till det måste man ha en värmepumpslösning med beredare som kan hantera det hela.
En del läsning har lett in mig på tankar på en liten spetberedare i boningshuset. Det är ju inget märkvärdigt, men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att fungera. Säg att jag sätter in en liten beredare på < 50 liter. Då får jag ut varmt vatten "direkt" i boningshuset. Dock fylls ju beredaren med kallt kulvertvatten (som förvisso ökar i temperatur). Betyder inte det att lagom till att kulverten är urspolad och jag får in varmt vatten från värempumpens beredare så har jag fyllt spetsberedaren med kallt vatten. Det är sedan detta kalla vatten jag får ut i varmvattenledningarna i boningshuset?
Skulle man inte vilja växla över från spetsberedaren till "kulvertvattnet" så fort detta har uppnåt hög temperatur och på så sätt minimera mängden vatten som behöver värmas i spetsberedaren samt få så mycket varmvatten som möjligt?
Jag ser en växelventil och lite enklare styrning. Tänker jag fel? Känns som att ingen gör på detta sättet