Mmm, ungarna säger samma sak, jag har väl varit "ekonomiskt" lagd större delen av mitt liv, mina forum är ett resultat av det, jag hart gjort det mesta själv både vad gäller konverteringen från direktverkande el till vattenburet, och installation av värmepumpen, samma sak med poolen och allt som har med vår utemiljö att göra.
Tror det är över 20 år sedan vi blev skuldfria nu.
Bolaget hade över 3 miljoner i eget kapital (pengar och lager) förra årsskiftet, ska bli spännande att se var vi hamnar nu, men att det kommer ta ett tag att betala av det för sonen är rätt uppenbart, finns nog inte någon bank som är särskilt intresserad av att låna ut pengarna heller, så det blir en skuldväxel med avbetalningsplan.
Jag kommer ju ändå att kunna få ut pengarna rätt fort in i mitt holdingbolag, och därifrån kan jag ta aktieutdelning, så det blir väl ändå en skaplig slant man har att sätta sprätt på de kommande 5-10 åren om man nu har viljan och orken.
Vi ger också bort en del pengar, man får försöka vikta glädjen av att spara, konsumera och ge till barn och barnbarn.
Skulle tro att gåvorna blir roligare med åren, samtidigt vet jag att de kommer klara sig bra, det går ingen nöd på dem, och det jag kan ge kan ändå inte göra dem skuldfria med tanke på huspriserna idag... Så lite bortkastat känns det allt.
Om jag skulle göra något riktigt slösaktigt så vore det t.ex. att köpa en mycket bättre och dyrare bil i Spanien, eller kanske t.o.m helt på egen hand finansiera poolsolfångare i föreningen i spanien, och en uppvärmd dusch på poolområdet.
Men det kanske är billigare att flytta till ett bättre område där nere i så fall.

Här hemma i Svedala har jag i princip inga större önskemål, visst en ny snöskoter vore kul, men då ska de in på service varje år, vilket är rätt bökigt för oss, och jag kör bara 20-30 mil/år så det avspeglar ju lite hur stort intresset egentligen är.
En andra elbil lär det bli rätt snart skulle jag tro, möjligen en bil som passar verksamheten i firman bättre, har kollat på en ID Buzz eller KIA PV5 passenger.
De har bra med lastutrymme, över 1 m3 utan att fälla baksätet, vilket vi behöver för att kunna göra oss av med alla sopor som verksamheten genererar.
Problemen med dessa bilar är dock att det är som att kliva upp i en lastbil, man ska vara rätt fräsch i kroppen för att ta sig in/ut ur dem, speciellt ID buzz var riktigt krånglig.
Ska bli rätt skönt när man tankat bensin eller diesel för sista gången.
Man kan väl säga att man ändå under årens lopp kunnat unna sig en hel del tack vara bra jobb med bra löner för både mig och min sambo, men det har ändå krävt en stor egen arbetsinsats för att kunna skaffa det vi har, utan att dra på sig skulder.
Utan att överdriva skulle jag kunna säga att jag nog arbetat mellan 12 och 15 timmar/dag större delen av åren mellan 30 och 50 års ålder, dels med de stora projekt jag gjort hemmavid och dels för att bygga upp företaget:
Personaldator införskaffas (1997)
Bygge av pool. (-2001)
Konverteringen av värmesystemet. (2002)
Utbyggnad av huset 25 m2. (2003)
Projektledare för fiber-internet i byn, ca 300 hushåll. (2005)
Bygga upp företaget och mina forum, utveckla Loggerkonseptet, starta och bygga upp en webbshop med ett sortiment som skulle passa mina forummedlemmar och utvecklingen i samhället i stort. (2003 - 2008)
2006 höll det på att gå överstyr då jag började få både fysiska och psykiska tecken på överansträngning, som tur var fanns då möjligheten att ansöka om friår, och det året gjorde att omsättningen i firman började tangera min inkomst från min tidigare anställning.
Att fortsätta med båda sakerna var uteslutet, och jag valde mitt företagande, vilket jag inte ångrat för en sekund.
Slutade på pappersbruket där jag arbetat som skiftgående systemtekniker sedan 1985, Augusti 2007 gjorde jag min sista arbetsdag då jag gjorde ett "farväl-arbetspass" efter 9 månader "friår" och 6 månaders tjänstledighet.
Drev sedan firman helt själv till 2018 då jag anställde vår son som kyltekniker, började då också sälja luftvärmepumpar från Daikin och Mitsubishi electric lokalt kring Piteå där vi håller till.
I slutet av 2019 anställde jag även min sambo som sköter lager, packning och leveranser, och lite bokföring.
Sedan dess kan man väl säga att det vände för mig med arbetsbelastningen, då kunde jag mer eller mindre helt fokusera på mina forum, inköp, leta nya produkter, kundkontakter, sökmotoroptimering, och så vidare, sånt som kan skötas via dator och telefon, och som jag som regel inte behöver lägga mer än 4-6 timmar aktiv tid/dag på, visst blir det långa dagar ibland, och perioder när jag får jobba mycket, men inte alls som tidigare.
Vad som händer framöver är skrivet i stjärnorna, men min sambo är ju några år yngre än mig, så hon ska väl jobba i tio år till om hon ska göra rätt för sig som regeringen vill, så vi hoppas förstås att företaget kan bära i vart fall två anställda den tiden.
Det skulle ju förstås också kunna växa, men då blir det i så fall på sonens initiativ, inte på mitt.
Det enda som är säkert är att framtiden är oviss.
God Jul!