0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det sänkta ROT-avdraget efter årsskiftet påverkar priset före ROT med ca 2000 kr, så det är troligen priset innan ROT.Bara om de sänker priset Efter ROT med 2000 kr är det en riktig prissänkning, så ser jag på saken i alla fall, och vi gjorde vår prislista för 2026 förra helgen.Det blir lite mindre än 2000 kr dyrare på de billigaste maskinerna, och lite mer på de dyrare modellerna.Men som sagt, det är OK att sälja i december med 50% ROT även om man monterar i Januari, så länge man fått betalt i december.
*Erbjudandet gäller alla Luftvärmepumpar och Luft-vattenvärmepumpar som köps 1-31/12 2025 med Standardinstallation (ej Premium) och som installeras i januari 2026
Priset sänks bara om du köper med rot i december och får installerat i januari, inte om du får installation i december.Man måste både fakturera och få betalt i december, med installation i januari.
Men du sa att det var priset för installation före rot som sänkts med 2,000:-. Om man då uppfyller villkoren för 50% rot i januari, så är det ju bara att kräva en faktura på halva beloppet och säga att resten får de från staten och lägga till att ifall de inte skulle få det så är man ju ändå tvungen att ersätta företaget, så ingen risk för dem.
Vilken luddig text 😂Dom skriver som att rotavdraget redan är sänkt och dom själva sänker priset men det är väl ordinarie pris och med dagens rotavdragsnivå om jag tolkar det rätt .Så nog är det väl en ”bluff” i och med att dom inte sänkt sina priser utan utnyttjar årets högre rotavdrag för installation år 2026.Man får fakturera i förskott och slutföra nästa år om arbetet är påbörjat under innevarande år fick jag som besked från Skatteverket när jag frågade för några år sedan.Men är arbetet verkligen påbörjat i och med att man bara får en beställning på mail😎Kunden med sin ångertid kan ju avboka om man inte ”påbörjat” en installation
Rotavdraget höjs tillfälligt från 30 procent till 50 procent under perioden 12 maj–31 december 2025 (prop.2024/25:156). Höjningen av rotavdraget gäller för rotarbeten som betalats under perioden 12 maj–31 december 2025 och som är färdigställda när utföraren ansöker om utbetalning. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026.När det gäller skattepliktig förmån av rotarbete tillämpas ändringen på förmåner som kommit mottagaren till del efter den 11 maj 2025.
Ring och fråga, jag är rätt säker på att det är januari månads pris de rabatterar på, man kan i alla fall tolka texten så, och jag vet ju hur det fungerar.De låter dig köpa nu för installation i Januari, när priset skulle varit högre, men de rabatterar motsvarande summa som det högre ROT-avdraget är värt så länge du betalar i december.Så tror jag att de lagt upp det hela, och det är därför man måste ringa och prata med dem.