0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SV: HJÄLP!!! av Rickard (Mark/Berg-värmepumpar) idag kl. 19:54:49 Cirkulationspump av mrbeach (Thermia) idag kl. 19:40:28 SV: Kvalitetsskillnad IVT/Nibe av Rickard (Frånluftsvärmepumpar) idag kl. 19:27:14 SV: hjälp med installation av FLVP av Rickard (Frånluftsvärmepumpar) Tycker frågan är berättigad.
Mitt råd blir antingen ComfortZone CE50 eller 65, eller jordvärme med frånluftsmodul, jag har gjort en kalkyl med nibes mjukvara men du kan ju välja vilken värmepup som helst med motsvarande uteffekt av annat fabrikat.Energi/effektbehov har jag räknat fram med hjälp av Prestige, och med ledning av husets konstruktion och storlek i kombination med var huset är lokaliserat. Om det stämmer helt perfekt vet jag inte, och det gör kalkylen lite osäker. Har räknat med -1 grad på inkommande köldbärare, om du vill få upp tempen med ytterligare 1 grad så lägg till 50-75 meter kollektor.Har räknat med sand som markmaterial, har du lera eller morän så har du bättre förutsättningar och kommer att få en varmare brine in.Obs! Det är två kalkyler, en på en 6kW jordvärme och en på en 8 kW jordvärme.Till CarMan, i skåne i en nybyggd välisolerad villa med golvvärme så behövs det inte 2 X 300 meter markkollektor, det skadar inte, men det behövs inte...
(Hjälp med installation av flvp)HejJag har ett stort problem, vi ska bygga nytt hus och har bestämt oss för FLVP. Kruxet är att jag har kontaktat flera återförsäljare där jag bor (Gästrikland) och ingen verkar veta hur man installerar luftkanaler till FLVP, dom säger bara att dom kan byta ut VP i befintliga system vilket verkar konstigt dom borde ju vet hur ventlationskanalerna skall dras?! Jaha ok är det bara att inse detta eller? Då till min fråga: Kan jag dra ventilationskanalerna själv? (ska dom inte dras till våtutrymmena +kök? ej köksfläkt) och köpa FLVP från typ värmepump.biz lr rinkabyror och be den lille lokala vvs-killen som kopplar in vvs:n och få detta att fungera på ett tillfredställande sätt?Eller vad är det som kan bli fel om jag gör detta själv? Jag har INTE tummen mitt i handen
För att få luftkanalerna installerade bör du kontakta en plåtfirma, VVS-firmorna som installerar värmepumpar har nog inget kunnande vad gäller frånluftskanaler.På din fråga huruvida du kan göra det själv eller ej kan jag bara svara för mig själv - och jag skulle definitivt ha gjort det själv om jag hade kunnat spara pengar på det. Hur mycket du kan spara vet du inte innan du begärt offert på installation av luftkanaler av en plåtfirma. Ibland kostar det inte så mycket mer att köpa tjänsten, de prutar på materialet för att få jobbet... Men det hänger nog mycket på hur full orderboken är. Vad du måste tänka på är att isolera frånluftskanalen på en frånluftsvärmepump med diffusionstät isolering då den utgående luften blir så kall att fukt kan fälla ut på oisolerade ytor. Särskilt viktigt bör det vara på en CZ50 då den frånluften blir ned till ca -15 grader.
("Cirkulationspump")Dum fråga kanske.1. Går alltid C pumpen när VPn står i läge auto ?(Radiatorsidan)2. Hur mycket drar den i dom olika 3 lägena ?Om Ja på fråga 1. kan man undra varför den ska snurra när det inte finns värmebehov.Hur är det med brine C-pumpen den står väl iallafall stilla hoppas jag _/-
Om jag har fattat det rätt så går varma sidan cirkpump hela tiden, detta om utetempen understiger den temp som du angett i reglerdatorn som stopptemp (sommardrift), övrig tid måste cirkpumpen gå för att regleringen skall fungera då reglerdatorn använder sig av temperaturen i det cirkulerande vattnet för att styra start/stopp av kompressorn.På brinesidan går cirkpumpen bara när kompressorn går.
Jag har i dag en Nibe Fighter 310P som ska bytas ut till hösten (kompressorn är för närvarande bortkopplad på grund av extremt buller). Då är frågan om jag ska våga prova Nibe igen (fast en 360P eftersom en 310 är i minsta laget för mitt hus), eller om jag ska köpa en IVT 490 i stället. Jag var tidigare inne på IVT eftersom de enligt installatörer jag har pratat med har låg bullernivå, vilket är bland det allra viktigast för min del.Men så fick jag höra av en bekant att IVT använder sämre komponenter och generellt sett håller lägre kvalitet än Nibe. Ligger det någon sanning i det?
Det är i alla fall inget som jag kan säga har framförts i forumet, har själv ingen erfarenhet av frånluftsvärmepumpar, men vet att många tillverkare har haft problem med de modeller som de släppte med Propan som köldmedium i kombination med en olja som inte var anpassad för detta. De problemen bör vara åtgärdade nu av alla tillverkare. När du ändå byter till en större, du har inte funderat på Comfortzone ce50, de ger upp till 5 kW i uteffekt, kanske inte den tystaste på marknaden (enligt vissa inlägg i forumet) men med riktigt bra energi och effekttäckningsgrad i jämförelse med en konventionell frånluftsvärmepump.
I ett fall annonserade frågeställaren att han hatade ljud från vp att då över huvutaget föra cz på tal anser jag fel.
Jag har tittat på Comfortzone, men rapporterna om buller gör att den är helt ointressant för min del (se även mitt inlägg Vilken frånluftsvärmepump är tystast?).
(alla vinner)