0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite amatörfrågor:När man kopplar in en solpanel mot en acktank visst är det är väl då på en helt separat slinga med ett köldbestädigt media som cirkulerar i den slingan? Vad använder man för media?Är dessa Typ 5 paneler något att satsa på? Eller finns det bättre & billigare?Mvh,Kent Johansson
Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 25 juni 2006, 23:08:14Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.mvh humlan.Har du hittat propylenglykol på ÖB? Intressant, vill egentligen inte hat etylenglykol hemma, det är klassat som hälsovådligt/giftigt.MVH/Gano
Tack för era svar. Noterar att samma leverantör har en panel de kallar typ 2 som arbetar enligt heat-pipe principen. Önskan med alla förändringar/förbättringar man gör är att de ska vara hyffsat underhållsfria. Jag har ett ganska brant tak (1.5 plan Gullringshus anno 1976) som står i n/s-riktning så jag har hela förmiddagens sol på ena långsidans tak. Sen efter två-tre tiden börjar solen vika runt markant. Så bästa "upplysningen" av taket får jag mellan 10 och 14.Lite ytterligare funderingar:Behöver jag bygglov för detta?Hur fäster man panelerna på taket?Använder man en termostatstyrd (med givare på taket och vid pannan) cirkulationspump för att "få ned" värmen? Vilken typ av ledningar bör man ha mellan acken och panelerna? Vanliga kopparrör med mantel?Bör jag ha ett expansionskärl uppe vid panelerna? Vilken sort? Ska det sitta skyddat på vinden eller ute?Å slutligen - vad är "optimum", 2-3 paneler? Eller fler?Mvh,Kent Johansson
Citat från: Gano skrivet 25 juni 2006, 23:13:06Citat från: humlan57 skrivet 25 juni 2006, 23:08:14Propylenglykol, som det bör vara, har jag hittat billigt hos ÖB. Exakt pris minns jag inte, men inte nämnvärt dyrare än Biltemas etylenglykol. Å jag håller helt med Gano, att satsa på heat-pipe.mvh humlan.Har du hittat propylenglykol på ÖB? Intressant, vill egentligen inte hat etylenglykol hemma, det är klassat som hälsovådligt/giftigt.MVH/Gano Jo jag såg 5l dunkar där, till rätt pris. Bara å hoppas det finns kvar, för det var nån vecka sen jag var å snokade runt överallt, efter just propylenglykol, å såg att det fanns hos ÖB. Men vilka andra. än just de med solfångarinst för ögonen, köper glykol mitt i sommaren? Ska in i veckan å handla lite annat, så då tänkte jag även ta hem en dunk eller två, för snart så kommer mina rör. Tyvärr en månad försenade....mvh humlan.
Tack för infon!Jag har idag en ombyggd fjärrvärmeväxlare från 1976 som det sitter en elpatron i. Den ska bytas mot en kombination av luft/vatten värmeväxlare, elpatron och solpaneler. Så det blir solpaneler på sommaren (typ), växlare på vår/höst/vinter och patronen under de kallaste vinternätterna. Skulle tro att det blir en 500l ack och det ska vara både för uppvärmning och tappvatten.I luft/vatten avd. har jag en tråd till.. Luft/vatten frågorMvh,Kent Johansson