Fråga:
Hur ska jag bäst styra min Panasonic NZ25YKE mot timpris? Vi har Tibber timprisavtal och en LVP i garaget.
1. På Tibbers hemsida säljer de Sensibo Sky som ska styra mot timpris via Tibber (styr LVP med IR). Erfarenheter?
2. Ngenic säljer (sålde?) liknande styrenheter men eftersom de kör med abonnemang numera går det bort. Jag vill helst köpa en pryl som jag äger.
3. Finns det bättre / robustare / enklare sätt? Jag programmerar inte och har ingen hubb eller så i huset.
Bakgrund:
Det gäller ett dubbelgarage, ca 60 m2 med halvbra isolering (byggt 1990). Små fönster, men garagedörrarna är inte välisolerade och sluter inte helt tätt (trots att jag kompletterat med tätlister) så de står för största värmeläckaget. Garaget har två direktverkande el-element med bimetalltermostat (varav det ena packat ihop och står på max oavsett, så det är avstängt). Bakom garagedelen finns ett ca 10m2 förråd med separat ingång som också har direktverkande el-element. Det drog enormt med el på vintern trots att vi har BVP i stora huset, så jag lät installera en "Sverigpumpen" som då är en Panasonic NZ25YKE.
Elförbrukningen har minskat, men det är inte helt klart hur mycket eftersom vi skaffade en elbil sommaren 2024, installerade LVP i oktober, bytte till Tibber och timpris i mars och skaffade styrning på BVP i huset kort därefter - klart är dock att efter allt detta drar vi ungefär lika mycket El nu som jämförbar period året innan elbil (Nissan Leaf). Bilen går >2500 mil/år så i princip har vi kört rätt mycket utan att betala, så att säga.
Hursom, LVP i garaget kan styras med Panasonic Comfort Cloud via mobil, men det går inte att styra mot timpris. Jag har Tibber (och styr stora huset med Ngenic Tune på BVP, men det är en annan historia). Panasonic Comfort Cloud funkar inte med Tibber, men man kan ställa in timmar osv. Men appen är milt uttryckt dålig, så jag valde en enklare metod: timpriset är oftast lägre på natten, alltså satte jag ett vanligt timeruttag och lät LVP gå mellan 22 och 7 (som ett slags genomsnittlig bättre timprisstyrning). Sen fick garaget bli kallare under dagen och båda el-elementen är avstängda.
Eftersom jag har Verisure med ett larmdon (som även har temperatursensor osv) i garaget så kan jag se hur temperaturen ändras under dagen, och det har faktiskt fungerat helt OK, bara någon enstaka riktigt kall dag har det blivit +3~4 grader. Jag har egen brunn och pump/hydrofor i garaget, så jag vill inte låta det bli minusgrader.
Nu i sommar har elpriset blivit riktigt oregelbundet och i kombination med effekttariffer (och elbilsladdning) så är det inte optimalt att låta LVP tugga mot inställd temp nattetid enbart. Jag kan naturligtvis ställa om timern till att gå några timmar mitt på dan också (då det oftast är lite lägre elpris i snitt). Men det verkar bara bli ännu mer oförutsägbart så bäst vore om den styrde mot timpris och ett temperaturspann (ungefär som Ngenic Tune gör). Det är inte ofta jag är i garaget, så det är OK om det varierar mellan 6-12 grader över dygnet.
Hur ska jag bära mig åt för att enklast och säkrast styra LVP mot timpris?
Tacksam för förslag och funderingar