Förutsättningar:
*Jag har begränsade kunskaper om vvs så mina funderingar kanske låter märkliga.
*Nibe VVM320, Nibe F2120, Nibe UKV 200.
Fråga 1 är om mitt värmesystem blev inkopplat rätt.
UKV'n är inkopplad på returen från golvvärmen innan VP och enligt vad jag kan förstå så ska den egentligen vara inkopplad efter VP på framledningen till golvvärmen.
Gör det någon skillnad i praktiken om den är inkopplad på de olika sätten?
In i UKV är i botten och ut är i toppen och om jag har förstått saken rätt så ska det egentligen vara tvärt om?
I min värld så är skillnaden att det går ut för varmt vatten i golvvärmen efter varmvattenproduktion och att det snabbare går ut vatten med "rätt temperatur" enligt börvärdet på golvvärmeslingan då det inte behöver "utjämnas" 200 liter i UKV'n innan det når börvärdet.
Hur SKA det faktiskt vara och är det värt att koppla om om så är fallet? Fördelar/nackdelar?
Fråga 2 är om det går/är lämpligt att koppla in en radiator mellan VP och komperssor?
Det har tillkommit ett isolerat förråd (200 isolering i platta och 120 väggar) där rören passerar mellan VP och kompressor så fick en tanke om det går att nyttja dessa och "tjuva" in en radiator. Det ska enbart hålla 5+ vintertid och kommer kompletteras med elvärme som "backup". Om det går även fast det inte är rätt, hur ska den då kopplas?