0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På vilket sätt knastrar den?Jag vet ärligt inte hur den ska se ut, men solenoidens uppgift är att se till att startmotorn kopplas till motorns svänghjul och att startmotorn samtidigt får spänning.Låter det som att startmotorn får dåligt med ström eller kuggar den över?
Plocka isär startmotorn kolla så kollen är ok och så att dom rör sig som dom ska rengör även kollektorn har kört med bågfilsblad mellan de olika delarna av kollektorn när jag rivit startmotorer. Vet inte hur det är på Harley men många mc kör med envägslager på startmotorn det driver bara åt ett hål och frihjular annars.
Att köra en startmotor med 12 V bilbatteri (om MC:n är på 12 V) ska inte kunna skada den.
Aha, där fick jag lära mig nått nytt, trodde solenoiden funkar på samma sätt i alla startmotorer.Men om det är nån typ av frihjul på startmotorn så är det nog bara lite smuts i grejerna som gör att den inte hakar i som den ska.Funktionen på såna grejer är vanligen att när motorn snurrar så skickar den ut tyngder som hakar i drevet och sen sitter där fjädrar som drar tillbaka tyngderna.Med tiden kan det blir lite gegga och smuts som gör att tyngderna inte slungas ut ordentligt.Att köra en startmotor med 12 V bilbatteri (om MC:n är på 12 V) ska inte kunna skada den.
Jo, det sitter en frihjulskoppling (kallad envägslager i denna tråd) även på bilstartmotorer, detta för att inte startmotorn ska hinna rusa sönder innan drevet går ur startkransen när motorn har startat.Men man ska ha klart för sig att det finns mycket mer udda konstruktioner på småstartmotorer till mc, utombordare och liknande än vad det gör på personbilssidan.Även om batteriet är bra så kan solenoiden få svårt att slå till om det är dålig kontakt eller spänningsfall någonstans på vägen i tändningslås, diverse förreglingsströmbrytare mm. Det kan löna sig att mäta spänningen på solenoidens anslutning för manöverström vid startförsök.
Vart sitter den frihjuls koppplingen har visserligen inte rivit många men missat den delen helt ?