Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
solcellsbygge
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: solcellsbygge (läst 339 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
atlas50
Nybörjare
Stad/land: Örebrotrakten/Sverige/Portugal
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Kön:
Gratis är gott!
atlas50
solcellsbygge
«
skrivet:
23 maj 2025, 10:26:40 »
Citera
Hejsan! Jag är ny på detta forum och efter läst en del här innan var jag nödgad att gå med.
Jag skulle vilja ha hjälp med att plocka ihop delarna till mitt bygge.
Jag skall bygga en carport vid mitt hus i Portugal.
Jag har ström kopplat till huset idag,men då jag inte har möjlighet att få ut den "mängden" ström som jag behöver att driva ac invertrar x4 på huset plus att jag har obehindrad sol på huset från gryning till skymning så vill jag ha solceller.
När jag först släpade ner husvagnen till huset och inte hade fått el o vatten inkopplat så hade jag köpt enkel "12"volts panel...liten mppt laddregulator till husvagnsbatteriet...och sen va jag såld på idèn.
Ivrig som jag är när det kommer till att starta projekt köpte jag en pall (36) JA solar JAM72S30-550W på auktion för nästan ingenting!
Jag har 18st 12v 155ah agm extra long life (ställverksbackup) årsmodell 2021.
Siktar på ett 48volts system med Deye sun-12K-SG04-LP3-EU 2 st.
Jag hade velat köra huset på ö-drift ...gärna om det gick med nödkraftsomkopplare eller vad det heter men aldrig så det kommer ström ut på nätet utan nyttjat befintligt elsystem i huset(nydragen el i hela huset med större area)
Jag kan inget om solceller,brytare,säkringar eller batterier förutom att fått både batteri och solcellerna snuskbilligt.
Hjälp mig gärna att bygga ett system som kan fungera.
Ska tilläggas att jag har ytor på huset med plana ytor ovanför garage och liknande som även kan nyttjas både till öster och väster.
Jag har förstått att voc styr en del av nyttjandet av invertern med antal paneler.
Som sagt...Jag har panelerna och batterierna...hur bygger jag systemet??
Skulle helst vilja ha en lista på komponenter som måste köpas in och hur det skall kopplas.
Mvh atlas
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2694
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
SV: solcellsbygge
«
Svar #1 skrivet:
23 maj 2025, 11:16:06 »
Citera
Så som jag har skrivit många gånger förut på olika forum i liknande fall, så måste man tänka på att om man ska ägna sig åt egen elproduktion, vare sig man gör det helt och hållet "off grid" eller tänker sig att utbyta energi med elnätet, så krävs det en del grundläggande kunskaper om man inte ska riskera att slänga ut en massa pengar på olämplig utrustning som man i praktiken inte har någon nytta av, eller kanske t o m råka åstadkomma en livs- eller brandfarlig anläggning. Som jag väl har skrivit nån gång förut, så innebär en anläggning för egen elproduktion att man måste ta ansvaret som sin egen driftingenjör - bland mycket annat - och då måste man också först ha tillräckliga kunskaper i ellära, elanläggningsteknik, elmaskinlära, föreskrifter och regelverk mm, för att ha en chans att åstadkomma en ekonomisk och säker anläggning och dessutom kunna driva den på ett ansvarsfullt sätt.
Det duger INTE att bara skaffa sig lösryckta delar av kunskaperna från forum eller Youtubeklipp, utan man MÅSTE slå sig ner och plöja igenom relevant utbildningsmaterial. En bra början är högstadiets fysik- och matematikkurser, sedan fortsätta med gymnasiets (gamla N- eller T-linjens) fysik, ellära, elkraftteknik mm.
Utan bakgrundskunskaper, är risken alldeles för stor att man inte får till något fungerande och tillförlitligt utan står där med en oanvändbar och kanske både brandfarlig och livsfarlig anläggning och har kastat en massa arbete och pengar i sjön.
Tänk på att AGM-batterier, liksom andra blybatterier, har begränsad livslängd och förstörs genom sulfatering om de får stå oanvända länge. Innan du kommer så långt att anläggningen tas i drift, måste du hålla regelbunden koll på spänningen i respektive block och underhållsladda vid behov (det är troligen olämpligt att låta dem stå på ständig underhållsladdning).
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
atlas50
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Gratis är gott!
atlas50
«
Svar #2 skrivet:
23 maj 2025, 12:28:17 »
Citera
Hej! och tack för svar!
Min vän och granne i Portugal är utbildad elektriker och installerar solvärme,AC anläggningar och dylikt(licensierad)
Jag har förstått att mina AGM batterier har en begränsad livstid men tänkte starta med ett system som kan byta till litium batterier i ett senare skede..
Har inget emot att bli kallad dum ihuvudet i detta forum ,för att jag kan inte mkt om detta!
Jag är tacksam för info om grejer jag kan behöva till ett system som kanske ni tycker är bättre än det jag tänkte.
Man kan tro att växelriktare och annan kringutrustning borde vara billigt i ett land där solen alltid lyser men det är det inte!
fråga gärna om det är något ni undrar över i min tanke....och allra helst ge förslag på system med tillbehör.
Dom som kommer in här och säger dom är noviser har ju skyhöga kunskaper mot mina,men varför låta oändlig sol gå till spillo för det!
Om "jag" paralellkopplar 2 st deye 12kw....kan jag mata samma batteribank med effekten av 4 mppt ingångar som tar in fullt på båda invertrarna?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7745
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
23 maj 2025, 13:06:08 »
Citera
Har du en vän och granne (med relevant kunskap) på plats så måste det väl vara honom du ska be om hjälp. Inte minst därför att det är i ett annat land som har andra regler och jag tror inte att det är många i Sverige som har koll på vad som gäller i Portugal.
Jag håller helt med torbjorn_forsman.
Men du gör naturligtvis exakt som du vill för det är ju du och dina näras ve och väl som ligger i fatet. Att få det att lysa och "snurra" är väl det enkla, att sedan få det helt säkert kräver betydligt mer kunnande.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
atlas50
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Gratis är gott!
atlas50
«
Svar #4 skrivet:
23 maj 2025, 13:22:50 »
Citera
Jag har full förståelse att man som utbildad i diverse el o liknande vill att det ska ske den rätta vägen.
El är ju farliga saker i händerna på den okunniga.
Jag har inga studieskulder ,så trots att jag dammsuger forum och liknande sidor så förstår jag att mina kunskaper är alldeles för dåliga för att skruva ihop ett system själv.
Min vän och granne iPortugal ska jag anlita proffesionellt med inkoppling av ev system.
Att bara såga min tanke med fotknölarna bara för att jag inte har kunskapen är väl lite tråkigt också!
Jag har inte pengar att lägga 200K på ett system som köps av firma i Portugal .
Om inte annat kanske ni kan ge råd om en sida(forum) där glada intresserade kan vända sig till ,för att få lite kött på benen vad som är rätt och fel.
Säger absolut inte att Forsman har fel i något han påtalar,bara att man måste inte ha doktorsexamen i ellära för att vara nyfiken på att vilja skapa ett system ....därför är jag här för att lära.
Mvh atlas
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
23 maj 2025, 13:38:19 »
Citera
Ska jag som elektriker komma och koppla in en anläggning så vill jag även vara med och "bestämma" vad som och hur det ska kopplas in. Ytterst få vill komma till en "hempulad" anläggning och en hög med grejer och "koppla in".
Om du samråder med den som ska koppla så tror jag att det inte är några problem.
Risken annars är att du står med en hög av prylar som elektrikern inte vill eller inte kan koppla in.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
atlas50
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Gratis är gott!
atlas50
«
Svar #6 skrivet:
23 maj 2025, 13:52:00 »
Citera
Det har jag full förståelse för Absolut!
Men i dagsläget så är jag bara i Portugal en månad om året tills stundande pension.
Min vän har en installationsfirma där jag inte vill lägga för mkt av hans ev fritid att "bygga" mitt system.
Vi vänder på det...
Hur skulle du byggt en anläggning i Portugal med fri tillgång till sol...Bra förutsättningar för montage(ej tak)
En pall solceller 19,800kwp köpt snuskbilligt vill ha lågvolts system.
all el in i i huset begränsad effekt pga klena kablar på matning,
antingen ett offgrid system paralellt med befintligt system. Eller ett system som kopplas in bredvid inkommande el med kraftomkopplare...möjligt el inte...inte vet jag...all el utbytt till 2,5 mm3 kablar mot 0,7 innan...uppfrästa väggar och alla rum kompletterat med gragen el...nya elcentraler.....
Tillägg: solen förstör allt som inte står skyddat...måste ändå bygga carport för bilarna.
«
Senast ändrad: 23 maj 2025, 15:03:18 av atlas50
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
23 maj 2025, 16:13:38 »
Citera
Vill du inte lägga arbete på din väns fritid så ge honom betalt för den tid han lägger ned på projektet.
Och som jag skrev tidigare, det är inte många Svenska elektriker som har den minsta koll på regler och föreskrifter som gäller Portugal.
Jag tex har ingen aning men är övertygad om att det skiljer rätt mycket. Det är en stor orsak till att jag tjurar med att ge råd.
Loggat
atlas50
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Gratis är gott!
atlas50
«
Svar #8 skrivet:
23 maj 2025, 16:31:06 »
Citera
Tack! Förstår att ni menar väl!
I Portugalbehövs inga tillstånd för att bygga offgrid.
Det som är knöligt i Portugal är om man ska anmäla sig för egenkonsumtion och låta resten glida ut i nätet.
Restriktioner i installerad kapacitet...absolut restriktioner med utmatad kapacitet där "mitt" matningsnät till fastigheten är klent!..Jag kan inte få 3fas som det ser ut idag.
Skulle det jag vill ha till min fastighet i installerad "soleffekt" komma ut baklänges på nätet så brinner det nog i stolparna runt mig!
olika utmatningskapaciteter kräver allt från enkel anmälan till lokala camaran vid solceller till micro-macroproducent licenser med inspektioner och besiktningar av elbolag och camaran....ish
För att komma tillbaka till det du nämnde...så är offgrid lite laglöst land i Portugal...så utgår från en installation som är godtagbar i sverige.
Lite vårdslöst ....Smäll ihop din anläggning o kör!..Men som ni också påpekade finns ju nära o kära runt fastigheten som inte ska dö av vårdslöshet.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
solcellsbygge
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 743
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Raketost
Josth
lubbis
uecjs
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info