0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Totalt april 481 kWh, april 2024 621 kWh.Krypgrund 39Elbil 48Garage 14BVP 90LLVP 23LLVP 2 Fåtal, appen visar inte förbrukningen längre, Mitsubishi.HH-EL 215 FTX 52Tot 481ACn i sovrummet har fått gå lite drygt en vecka nattetid.Billaddning har skett på jobbet.
Men jag var bortrest några dagar, annars skulle jag kanske ha förbrukat omkring 70 kWh
Lite till kan du kapa, du får investera i fyra solpaneler
I så fall måste jag installera batterier som kan lagra upp till 1500 kWh i ca 4-5 månader. Skulle exempelvis kunna sätta upp solpaneler på uthusets tak ... och några kanske även på huset.
Akta dej, snart är det minuspriser på 1kr, då får du betala mycket mer om du inte gör åt allt själv...Cykling kostnaden på batterier är väl också minst 1 kr/kWh
Du får väl styra så du inte säljer vid minuspriser.Kostnaden på minst 1kr per kWh får du gärna visa lite hur du kom fram till gällande batterier.Bilbatterier har tex visat sig hålla kapaciteten betydligt bättre och längre efter x antal år än vad som sades från början även om hembatteri inte är riktigt likadana.
Min inverter är dum, finns ingen inbyggd dynamisk styrning av produktionrn utifrån min förbrukning.Finns eller kommer det en sådan får man kanske uppgradera!?Det där med 1 kr är på en höft. Håller batterierna längre så blir det bättre, under förutsättning man använder funktionen. Vore kul att se en verklig kalkyl utifrån en verklig användning.-----------Här ett exempel jag hittarBatterikostnad: 75 000 kr, inkl räntaKapacitet: 10 kWhAnvändbar kapacitet: 7 kWh (70 %)Livslängd: 10 000 cyklerCyklingskostnad = 75 000 / (10 000 × 7) = 1 kr/kWh10.000 cykler är nog rätt mycket, dvs 1-2 cykler/dygn, 500 cykler/år i 20 årGissar att verkliga verkligheten för många blir 5-50kr/kWh 😉, hoppas jag har helt fel....