För ca 20 år år sedan var jag inblandad i att fixa ett ställdon för en trappa på en då ganska ny husbil. Ställdonet var av typ likströmsmotor med kuggväxel och en lång skruv. Har sett exakt samma grundkonstruktion men med annan slaglängd och för 24 V för att justera borsthöjden på städmaskiner, skulle kunna tänka mig att det är någon italiensk leverantör som ligger bakom.
Nåväl, felet var att motorn inte var tillräckligt väl tätad för att sitta utsatt för smuts och fukt under en bil, minns inte om den hade rostat ihop eller om något hade ärgat sönder kring kolhållarna. Det krävdes i alla fall en del rengöring, smörjning och allmän översyn för att få igång den. Husbilen i fråga såldes något år senare, så jag vet inte hur långlivad reparationen blev.
Börja med att mäta om det kommer fram spänning till motorn för trappan då den förväntas gå. Provkör den med spänning från annan källa och kolla om den visar några livstecken och/eller drar ström. Därefter bör man ha klart för sig om felet ligger i motorn/ställdonet eller i resten av elinstallationen.