0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tagit bort alla styrdon sedan tre dagar tillbaka. Smäller lika högt fortfarande. Oftast på natten 😱 bland 2 tiden, ibland 4 eller 5.Vad tycker ni vi ska prova nu?
När det smäller till som ett pistolskott från plankgolvet frampå nattkröken blir min teori att det har byggts upp rejält med energi under flera timmar i golvet, att när solen går ner ökas energitillförseln med flera kilowatt på grund av att utetemperaturen går ner, hela det tunga golvet värms under flera timmar, och till slut får man den här stora smällen. Det skulle i så fall stämma med att problemet är relaterat till variation i utetemperaturen. En varmvattenkörning ger en mindre variation och det kan man tänka sig leder till små knäppningar, men kanske inte leder till en jättesmäll.
Min fundering är om detta beror på att den bara laddar varmvatten en gång om dagen eller om det är för att den ökar framledningstemperaturen på natten?Det vanliga är att knäppningarna uppstår efter en VV-laddning, men i detta fallet kan det bero på att den helt enkelt värmer lite mer på natten...Det sistnämnda problemet är svårt att bli av med, men det kanske går om man installerar en rejäl volymförstorare på framledningen?De inställningar som kan påverka i en IVT HT+ är att koppla ur rumsgivare (om den är aktiv) via meny 1.11, ställ ner påverkan till 0.Sommarurkopplingen ställer du upp till typ 25 C i meny 1.14 (för att undvika att cirkulationen stängs av/på).Utöver detta kan man minska kopplingsdifferansen i meny 1.4 (installatörsmeny), detta ger fler start/stopp men mindre temperaturvariationer.Jag är skeptisk till att bygga in utegivaren såvida inte kvällssolen lyser på den, det är detta som kan trigga att cirkulationen stängs av för att sen köra igång igen med relativt hög framledningstemp.Om kvällsolen lyser på den så måste du sätta nått solskydd över den.