Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur dåligt är 1177?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur dåligt är 1177? (läst 395 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35832
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
Hur dåligt är 1177?
«
skrivet:
14 april 2025, 09:49:44 »
Citera
Ska förnya receptet på min blodtrycksmedicin och förundras varje gång över hur dåligt systemet är.
Visst, det är väl bra att man inte behöver besöka läkaren varje gång, men som i mitt fall så har jag käkat detta i över tio år, ibland lägsta möjliga dos 2.5 mg, och ibland 5 mg, lite beroende på om jag lyckats gå ned lite i vikt eller ej, trycket sjunker ju i samma takt som vikten på ett ungefär.
Av vilken outgrundlig anledning finns det inte ett fält i appen när man ska förnya där man t.ex. kan skriva "ändra ordinationen till 2.5 mg som är den nu aktuella dosen".
Eller, som nu, när jag ska vara i Spanien i 6 veckor, och mitt recept går ut i slutet av perioden, det är "egentligen" för tidigt att förnya nu, men om det fanns ett textfält där man kunde lämna info så skulle de ju inte behöva krångla.
Tycker det är mycket märkligt, det måste ju ändå vara effektivare än att jag ska ringa och stå i telefonkö, bli uppringd senare, och sedan ska sköterskan prata med läkaren som ska ändra på receptet.
Förstår att de är livrädda att bli fast i årslånga debatter via "meddelandefältet" med rättshaverister och gnällspikar, men det skulle ju kanske vara möjligt att stänga av funktionen för enskilda personer om det visar sig vara ohållbart.
Istället har man (som vanligt i Sverige) minsta gemensamma nämnare, om någon kan missbruka något så ska ingen få tillgång till en vettig funktion som skulle spara tid och pengar för 99% av de berörda.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Jisse
Expert på värmepump
Antal inlägg: 669
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Jisse
SV: Hur dåligt är 1177?
«
Svar #1 skrivet:
14 april 2025, 11:42:07 »
Citera
Jadu, det är mycket i det allmänna som skulle kunna förbättras, dessutom även vara kostnadsbesparande utan att servicegraden skulle sjunka.
Loggat
lubbis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 580
Karma +1/-0
lubbis
«
Svar #2 skrivet:
14 april 2025, 12:11:58 »
Citera
Är det olika för olika regioner.
Jag använder "Förnya recept" och där kan jag välja vilken medicin som ska förnyas, Hur länge räcker din medicin och en ruta för eventuell ytterligare information.
Loggat
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh.
http://www.abc.se/~m5938/
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1520
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #3 skrivet:
14 april 2025, 13:06:14 »
Citera
Jag brukar också skriva ngt i meddelande fältet,
oftast Tack
Jag försöker samla på mej så jag får en extra paket av varje om man nu skall vara utomlands etc
Men egentligen är det väl bara att näthandla till sin brevlåda, så får någon sedan skicka det vidare dit du är?
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35832
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
15 april 2025, 06:55:44 »
Citera
Det mest går förstås lösa, och den kan säkert vara olika mellan olika regioner, kanske t.o.m mellan olika hälsocentraler, men man förundras ändå över att den enklaste möjliga vägen att kommunicera med sin läkare ska vara blockerad.
Closed.
Shut
Off-line
Märkligt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur dåligt är 1177?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 835
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
berkan
rocas
EvertL
Börje__
Beppo
Raketost
jhei
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info