Hej. Jag lät bygga nytt hus 2020. Då gällde tejpade skarvar mellan våning o varmgrund, elefantmatta m åldersbeständig plast med tejpade skarvar på berget, plast på murväggar och cellplast 50mm inåt utrymmet.
En frånluftsfläkt och inga lufttillflöden förutom inläckage från våningsplan.
Jag har sannolikt tejpat för noggrant, när jag stänger ingångsluckan sänks varvtalet på fläkten. För att testa stängde jag av frånluftsfläkten och kör ist en woods kondensavfuktare som avvattnas via vattenlås och ut.
Jag övervakar Rh kontinuerligt och pendlar över tid mellan 62 och 66%.
Jag mätte idag fuktkvoten i blindbottenbrädor som varierar mellan 14-18. 18 längst från avfuktaren.
18 är ju sas övre gränsen och jag vill komma ner i kvot under 16 i hela utrymmet. Det finns kostsamma lösningar med sorptionsavfuktning o slangar ut i perifiera utrymmen
Jag tänker, eftersom det inte egentligen cirkulerar luft som hamnar i avfuktaren kunde man ge luften lite fart med strömsnåla fläktar placerade på strategiska platser. Grunden är helt öppen, nga mellanväggar el likn.
Men Rh och fuktkvot är ju olika saker, skulle luftcirkulationen och kondensavfuktaren på sikt sänka fuktkvoten?
Någon på forumet som resonerat som jag och testat?
/Magnus