0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är det dags att börja odla lite, men det finns en risk att skatorna äter upp mina odlingar. Ni som har en trädgård och odlar grönsaker, hur brukar ni göra? Brukar ni skrämma bort skatorna?
De brukar bli rätt skygga av sig då man tar en eller annan av daga med 22 LR alternativt kaliber 12, under ordinarie jakttid ska kanske tilläggas, även om skyddsjakt även kan tillämpas, men avstår själv detta alternativ med skyddjakt då den infaller under yngelperioden.Annars är det nog bara noga innätning runt ätbara frukter som kvarstår som effektiv metod.
Käkar skator olika saker beroende på vart i landet dom bor för här har jag aldrig sett någon skata käka grönsaker Däremot snor dom gärna katternas mat
Hos oss tar trastarna röda och svarta vinbär, och skatorna tar jordgubbarna.Svårt bli av med skator om man inte skjuter dem, och de är inte lätta att komma nära med ett gevär, jag vet, har smugit på dem många gånger med mitt luftgevär men ännu inte lyckats ta död på någon.Hos oss brukar de får för sig att skrika och skräna på altanen, utanför vårt sovrumsfönster, tidiga morgnar på försommaren, kan vara rätt irriterande.