0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl just det som är problemet är det inte vinterväglag på platsen du befinner dig kan du få böter för att du har dubbdäck trots att du är på väg till vintrigare ställen har för mig det var en nitisk polis i Sundsvall som bötfällde en hel del men det blev såna protester så det gick visst att överklaga på station.
Jag har aldrig hört att någon blivit bötfälld under höst och vår. Kanske både bilister och polisen här uppe har en sundare syn på "problemet" och inte drar det till ytterligheter.
Vore vårt land platt o litet som tex Danmark. Så skulle frågeställningen vara mkt lättare. Men om man lever i Sverige med växtzoner ifrån 1-6 med väldigt varierande förhållande så kommer det ställa till med ifrågasättande ifrån ordningsmakten ifrån Ystad till Haparanda om hur o varför man tänkt apropå däckval…
Det är ju både "utlänningar" utan vinterdäck och vissa inhemska förare.För några år sedan var jag på en arbetsresa i Härjedalen under ensportlovsvecka. Nästan framme låg det en bilist från södra delen av landet i diket efter en kurva. När jag stannade för att ev hjälpa till möttes jag av en mycket upprörd förare som ilsket sa "och här ska det vara 90 väg". Det var alltså inte förarens fel utan skyltningen.
När det gäller min bil så är det jag och inte något speciellt datum som bestämmer när vinterdäcken ska på eller av och det fungerar faktiskt bra.
Då har du inga dubbdäck.
Får väl köra en liknande….Var för över 20 år sedan nedåt Småland o jobbets vägnar. Rätt som det var tvärnitade framförvarande bil för en igelkott på E4’n o orsakade kilometerlånga köer IOM att föraren som var ifrån Jämtland trodde det var ett urtidsdjur. Igelkotten klarade sig men ouppmärksamma sörlänningar som legat för nära framförvarande jämtlänning behövde lämna in sina bilar på plåtverkstaden. Fick sitta i över2 timmar o invänta attest släppte….Väglaget var inte halt men moddigt för stunden!