Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effektivitet av tilläggsisolering av vind med FTX ventilation  (läst 8473 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller för närvarande på att ta in offerter för att tilläggsisolera vinden med celullosa, men en fundering har gäckat mig sedan jag började ta in dessa offerter, och det är hur effektiv en tilläggsisolering är när huset betjänas av FTX-ventilation.
Som jag tänker borde majoriteten av den uppvärmda inneluften gå via den kontrollerade vägen (tilluftsdon -> frånluftsdon). Så värmeläckaget mot vind via taket borde vara minimalt, eller? Förstår att det stoppar en del åt andra hållet (dvs håller emot från kyla utifrån samt värme utifrån på sommaren). Men någonstans är det nog så att jag tänker fel, eftersom alla nya hus med FTX har tjockt lager isolering, så hur bör man tänka angånde detta?

Detta är en av många åtgärder jag ska göra för att ta tag i värmeproblematiken i mitt hus, som även många rekomenderade i min andra tråd, men jag undrar egentligen om andra åtgärder ger bättre utfall än detta (tex fönsterbyte som också ska göras).

Tanken är att utöka befintlig 10cm+3cm mineralull med 30cm cellulosa på en 150m² vind.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10436
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektivitet av tilläggsisolering av vind med FTX ventilation
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2025, 17:48:59 »
? Skilj på olika slags energiförluster i huset! Bättre isolering minskar transmissionsförlusterna genom materialet. FTX minskar ventilationsförlusterna genom återvinning av värme i den strömmande luften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mattiasm83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
? Skilj på olika slags energiförluster i huset! Bättre isolering minskar transmissionsförlusterna genom materialet. FTX minskar ventilationsförlusterna genom återvinning av värme i den strömmande luften.

Min post kanske var klumpigt formulerad, men mitt antagande var att transmissionsförlusterna genom taket borde vara små om man har FTX, men det antagandet kanske är felaktigt. Om man skulle jämföra mot ett hus med självdrag så antar jag att betydligt mer värme läcker genom taket.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10436
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektivitet av tilläggsisolering av vind med FTX ventilation
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2025, 10:49:01 »
Har man bara 10 cm takisolering blir det stort värmeläckage genom takbjälklaget oavsett om man har självdrag eller FTX.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hotpumpuser

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Ödmjuk inför de som har koll...
Är det någon som vet något, kan tipsa eller länka dit som handlar om:

- När är det meningslöst att isolera mer?

Mellan "tummen och pekfingret" är väl 400 - 500 mm lambda 35-45 ganska lagom med isolering finns det många som anger. Naturligtvis mindre vid lägre lambdavärde och mer vid högre lambda värde för samma resultat.

Och i fall man isolerar med samma material enbart till 200-250 mm blir det självklart sämre, kanske hälften så bra.

Men vad händer åt andra hållet? Blir det (vid extrem exempel) dubbelt så bra vid 800-1000 mm, allt annat lika, eller är allt över typ 400-500 mm vid lambda 40 meningslöst?
« Senast ändrad: 13 juni 2025, 23:52:53 av Hotpumpuser »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Är det någon som vet något, kan tipsa eller länka dit som handlar om:

- När är det meningslöst att isolera mer?

Mellan "tummen och pekfingret" är väl 400 - 500 mm lambda 35-45 ganska lagom med isolering finns det många som anger. Naturligtvis mindre vid lägre lambdavärde och mer vid högre lambda värde för samma resultat.

Och i fall man isolerar med samma material enbart till 200-250 mm blir det självklart sämre, kanske hälften så bra.

Men vad händer åt andra hållet? Blir det (vid extrem exempel) dubbelt så bra vid 800-1000 mm, allt annat lika, eller är allt över typ 400-500 mm vid lambda 40 meningslöst?

Det varierar från tid till annan när det är meningslöst att isolera mer än nödvändigt, vart nu den gränsen går, 1990 fick jag lära mig att gränsen gick vid 17 cm glasfiberisolering.

Om någon erbjöd sig att spruta in isolering gratis på hela vår vind som har original isolering från 1967 så hade jag ändå avstått.  Hade det varit helt riskfritt att isolera så hade jag redan isolerat vinden för mer än 10 år sedan, det är ju bland det enklaste man kan göra för att få ner uppvärmningskostnaderna.

Har man ett hus från mitten av 80-talet eller nyare så behöver man inte vara speciellt orolig för att tilläggsisolera vinden.

Jag har tittat upp i en vind med ficklampa, trodde inte att jag hade tänt lampan för det lös inte upp någonting, allt var kolsvart som om hela vinden var klädd i svart sammet.







Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4174
  • Karma +3/-1
Isolera över 50 cm är generellt inte att tänka på. Lite som att bekosta 50000 kr för att spara 100 kr om året blir det av det.

Det finns säkert någon som jobbar med det som gärna tittar på ditt hus i lite mer detalj och säger exakt hur mycket du ska isolera för att inte få fuktskador eller isolera utan avkastning. Det kan bli billigare att betala för denna konsultation!
Är det runt 22-30 cm och det är inga glipor, så behöver du inte ha panik över ämnet. Kanske är värmesystemet ett större problem gällande avkastning. Planerade 43 cm bör funka om du har bra undertryck i huset.

Sen beror det på var du bor också. Hade höftat att max som är vettigt att lägga är cirka 30 cm i skåne och 50 cm i norra inlandet.

FTX ska mer ses som komforthöjare än besparing. Ett underventilerat hus utan återvinning och inga fläktmotorer som går kan mycket väl dra samma.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!