0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får bygga nån liten ESP-pryl som tar emot aktuella strömvärden och skickar ut lämpliga spänningar till strömkännaringångarna på värmepumpen....
Jag mäter redan husets förbrukning via HAN-porten på elmätaren så jag är inte så intresserad av att mäta den igen. Dessutom skulle det bli ett jävla jobb att dra kabel till strömkännarna i skåpet ute på tomten, så jag tror det får vara.
Rent formellt regelmässigt är det en elektriker som skall koppla in strömkännarna kring inkommande ledare, eftersom du måste in i centralen. Men kabeln från strömkännarna till värmepumpen är vanlig mycket låg klenspänning och kan i mitt tycke ej kräva någon behörighet. Det är några få volt i ledningen. Du kan utan problem gräva ner en vanlig telefonledning, 4x 0,5mm mellan strömkännare och värmepump. Jag tror det går snabbare att fixa en valfri sladd i mark eller mellan trädkronor, än att bygga något digitalt.
Jag mäter redan husets förbrukning via HAN-porten på elmätaren så jag är inte så intresserad av att mäta den igen. Dessutom skulle det bli ett jävla jobb att dra kabel till strömkännarna i skåpet ute på tomten, så jag tror det får vara. Är det nån som vet om man kan berätta totalströmmen via modbus istället för genom direktmonterade strömkännare?
Jag utgår från att den ska ligga i slang under mark, och i vilket fall måste den ju komma ut genom fasaden så det vore ju trevligt om den kunde gå i befintlig slang från centralen ut till mätarskåpet. Man skulle i så fall först behöva dra den tillbaka från säkerhetsbrytaren till centralen och sedan få den genom slangen till mätarskåpet. Jag håller mig nog till digitalt.
Matas fler än en byggnad från mätaren?
Ja, garaget/verkstan. Det är det som är problemet.Ett annat problem jag kan tänka mig är att värmepumpens effektvakt i kombination med laddboxens lastbalansering inte kommer att vara stabilt utan att dom pratar med varandra. Det verkar ju helt sannolikt att det skulle hamna i nån form av självsvängning där en drar ner och den andra drar upp