Jag har kollat nu, Push 15A heter den jag har för min gamla pump hette 15-40. Kapaciteten för den vid 50W per kvadrat är 95 m2 och det är nog den yta jag har på bottenplan ca så det finns ju inga marginaler direkt.
Men att flödet i VP blir noll om jag stänger den ventilen måste ju betyda att någonting är fel. Den dirigerar ju bara om returvattnet ska kunna gå en väg eller två. En annan fråga är ju hur det kan bli stopp i VP när den fortfarande har radiatorslingan? Allt vatten borde gå igenom den om golvvärmen stängs. När vi stängde båda fördelarna för att byta till flödesmätare så gick ju allt vatten genom radiatorslingan under tiden utan problem.
Det kan ju vara så att någon varit där och dragit åt reglerventilen så hårt att den har satt igen röret närmare returslangen så att båda retur-passagerna blockeras. Jag vet inte hur ventilen ser ut inut så jag vet inte om det ens är möjligt. Jag noterar att gängorna längst ut är skadade och så har det varit sedan innan jag flyttade in. Och att även backventilen då skadats på något sätt så att vatten kan flöda på ett sätt som det inte var tänkt.
Jag lutar ärligt talat åt att bara byta hela shuntgruppen. Skulle man kunna byta ut ventildelen mot den som sitter på deras nuvarande shunt?
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/s/uponor-fluvia-nedre-del-push-23-krs-6-3-4xg1xg1-1061525